God annonsehøst for TV og nett
Mobil fortsetter bratt vekst, papirmedier sliter.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
– Høsten har kommet svært godt i gang, og viser veldig hyggelige tall for mange av mediegruppene, sier Tonje Gjerstad, daglig leder i Mediebyråforeningen.
Digital vekst
Veksten for mobil er for september på 251 prosent sammenliknet med samme periode i fjor. Mobil utgjør nå over ti prosent av internetts andel av annonsemarkedet.
Web-TV kan også vise til en betydelig omsetningsvekst i september. Denne skyldes imidlertid endringer i det medregnede utvalget hos Mediebyråforeningen. Web-Tvs andel av Internett er nå 4,7 prosent mot 3 prosent rapportert tidligere i år. Internett har samlett set vokst med 27,7 prosent hittil i år.
Stabil situasjon
Situasjonen for papirmedier er stabilt nedagående. Nedgangen er forholdsvis lik for dagspresse, ukepresse og fagpresse. Det er heller ikke større forskjeller mellom riks-, region og lokalaviser.
Omsetningen på TV har økt med 8,8 prosent så langt i år – mot 8,1 prosent i august - og markedsandelen ligger nå tett opp mot 38 prosent.
Samlet akkumulert omsetning etter ni måneder viser en vekst på 7,6 prosent målt mot samme periode i 2012. Det gir en omsetning pr september på mer en 6,6 milliarder.