Selv om reklamemarket øker, fortsetter fallet for dags- og ukepressen. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Roald, Berit
Reklamemarkedet fortsetter å falle for dags- og ukepresse
Også TV-reklamen faller.
Det ble formidlet reklame for 9,77 milliarder kroner gjennom norske mediebyråer i fjor. Det er en økning på 0,3 prosent fra det foregående året.
Størst var økningen på internett, hvor tallet økte med 8,4 prosent, fra 3,2 milliarder kroner i 2017 til 3,5 milliarder kroner i 2018.
Spesielt videoreklame og reklame gjennom sosiale medier går kraftig fram.
– Video vokser med 19 prosent i 2018, mens sosiale medier øker med 17,9 prosent fra 2017 til 2018. Det er tydelig at den sterke veksttakten til de to internett-kategoriene fremdeles er høy. Video og levende bilder har økt markant gjennom flere år, sier daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen.
Samtidig fortsetter fallet for dags- og ukepressen. Også TV-reklamen faller, med 4,5 prosent.
– TV har tapt mye seertid – og spesielt i de mest reklame-attraktive målgruppene. TV samler ikke folket på samme måte som det gjorde tidligere, selv om det fremdeles er et stort og attraktivt medium for annonsører og seere, sier Larsen.
Kinoreklame opplevde den største fremgangen i løpet av fjoråret og økte med hele 28,1 prosent.