Brukerinntektene øker, reklameinntektene faller og lønnsomheten for norske aviser, radio og TV faller, viser ny rapport.

Lønnsomheten er svekket

Men brukerinntektene øker.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Tross økte brukerinntekter faller lønnsomheten i mediebransjen, ifølge en ny rapport fra Medietilsynet.

Brukerinntektene øker, reklameinntektene faller og lønnsomheten for norske aviser, radio og TV faller, ifølge rapporten.

– Tallene viser at det å klare å ta betalt for innholdet blir sentralt for økonomien i medievirksomhetene framover, skriver direktør Mari Velsand i Medietilsynet.

De siste fem årene har avisene mistet 2,3 milliarder kroner i annonseinntekter, ifølge rapporten.

Avisene og de kommersielle TV-kanalene hadde i 2018 10,9 milliarder i brukerinntekter. Det er en økning på 24 prosent siden 2014.

Totalt omsatte avisene, radio- og tv-kanalene for 26,7 milliarder kroner i 2018. Det er en økning på om lag én prosent fra året før.

Powered by Labrador CMS