Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Mediebarometeret viser at reklameomsetninga via mediebyråene i Norge ble redusert med 17,9 prosent i første halvår 202, sammenligna med samme periode i fjor. Det skriver Mediebyråforeningen i ei pressemelding.
Fallet, som skyldes koronasituasjonen, var verst i april, med en isolert nedgang på neste 43 prosent, men har blitt langt svakere de siste to månedene.
Isolert sett ble ikke juni i år mye svakere enn juni i fjor, ifølge daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen.
– Det ble minus i juni i år sammenlignet med samme måned i fjor, men nedgangen var ikke stor. Det er positive tegn, sier Larsen ifølge meldinga.
Det ble omsatt reklame via mediebyråene for 3,97 milliarder NOK i årets seks første måneder, mot 4,83 milliarder NOK i samme periode i fjor.
Internett er reklamevinneren, med 39 prosent av den totale meakedsomsetninga, og på internett er det sosiale medier som faller minst, med bare 4,2 prosent nedgang.
– Det skjer til tross for at det har vært mye diskusjon og støy rundt sosiale medier som kanal, med diverse boikottaksjoner fra annonsører i juli måned, sier Merete Mandt Larsen, ifølge pressemeldinga.
Hun er klar på at markedet som helet ikke vil klare å hente inn det tapte i 2020.
– Men jeg ser ikke bort ifra at et par av kanalene som defineres inn under internett, vil klare pluss i 2020, sammenlignet med 2019. Det vil i så fall være en prestasjon i seg selv.