Kristin Brimi, daglig leder i Mediebyråforeningen.
Foto: Mediebyråforeningen
ANNONSEOMSETNING:
Måling: Veksten i reklamemarkedet avtar
Tydelig tilbakegang i juli.
Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen viser at reklamemarkedet, etter årets første syv måneder, vokser med 4,5 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, melder foreningen i en pressemelding.
Men etter en sterk inngang på året har den månedlige veksten avtatt. I juli isolert går markedet tilbake hele 15,4 prosent sammenlignet med juli i 2021.
– Hittil i år er det omsatt reklame via mediebyråene for drøye 5,4 milliarder. Det er en vekst på 234 millioner mot samme periode i fjor. Sommeren er lavsesong i reklamemarkedet, men det ser ut til at mediemarkedet går inn i en periode med noe lavere omsetning, og at høsten kan bli tregere enn våren, sier Kristin Brimi, daglig leder i Mediebyråforeningen, i meldingen.
Digitale medier står totalt for 42,8 prosent av omsetningen som går via mediebyråene, en vekst på 2 prosent mot samme periode i fjor.
TV har en tilbakegang i juli på 36,3 prosent, og det ble dermed omsatt for 57,7 millioner mindre mot samme måned i fjor. Samlet for året har TV en marginal vekst på 0,4 prosent og omsetter totalt for kr. 1.843.540. TV-andelen står kun for 33,9 prosent av den totale omsetningen via mediebyråene hittil i år.
Mediebyråforeningens daglige leder mener vi går en spennende høst i møte.
– De kommende månedene er tradisjonelt sterke reklamemåneder, men vi aner skyer i horisonten. Økt rentenivå, inflasjon og energipriser treffer både den private husholdningen og næringslivet, og kan dermed også påvirke annonsørenes markedsbudsjetter de kommende månedene, avslutter Kristin Brimi.