– På grunn av avbestillingsregler med mer, ser vi av tallene for første kvartal ikke er preget av koronasituasjonen, sier daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen.

Kraftig annonsefall i avisene: Ned 27 prosent i første kvartal

Nye tall fra Mediebarometeret.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Reklameomsetningen via mediebyråene i Norge ble redusert med 7,9 prosent fra første kvartal i fjor til første kvartal i år, viser de siste tallene fra Mediebyråforeningens Mediebarometeret.

– På grunn av avbestillingsregler med mer, ser vi av tallene for første kvartal ikke er preget av koronasituasjonen, i alle fall svært lite preget. Når tallene for april måned skal inkluderes, så vil vi nok se det i langt større grad, sier Merete Mandt Larsen, daglig leder i Mediebyråforeningen, ifølge en pressemelding.

Det ble omsatt reklame via mediebyråene for 2,18 milliarder kroner i årets første kvartal mot 2,37 milliarder i samme periode i fjor, viser Mediebarometeret.

Internett som reklamekanal totalt går tilbake første kvartal med 3,2 prosent, og har nå en markedsandel på 36,8 prosent. Det er video som er vekstvinneren innen internett som kanal, med en vekst på 11,6 prosent. Sosiale medier vokser med 2,5 prosent.

Tradisjonell TV faller med 8,4 prosent i årets første kvartal, men flater ut i mars.

– De fleste kanaler med redaksjoner har hatt en økning av seere/lyttere/lesere vi ikke har sett på svært lenge, så det kan jo bidra til at annonsører ser en mulighet til å nå flere til en rimeligere penge, sier Larsen.

Dagspresse faller med hele 27 prosent første kvartal. Ukepresse/magasiner faller med 11,6 prosent.

Utendørs og kino var vinnere i fjorårets Mediebarometeret, med oppgang fra 2018 til 2019. Nå går det ikke like bra. Mens kino faller med 24,2 prosent, så faller utendørs med 14,3 prosent.

Powered by Labrador CMS