Administrerende direktør i Fagpressen, Per Brikt Olsen. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix

Nye tall fra Fagpressen: Digitalt annonsetap på 90 prosent

Hver tiende utgiver har sendt permitteringsvarsler.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Fagpressen har gjennomført en ny undersøkelse blant redaktørene for medlemsutgivelsene denne uka, og konkluderer på egne nettsider med økt frykt for inntektsfall og permitteringer.

Tallene tyder på kraftig inntektsfall fra annonser:

– Vi gjorde en kartlegging i løpet av dagen, og sammenliknet med IRM-statistikken fra første halvår 2019. Vi kunne dermed kvantifisere et estimert annonsetap i månedene mars til mai i år på omlag 50 prosent for trykte utgaver og hele 90 prosent for de digitale, sier administrerende direktør Per Brikt Olsen i artikkelen.

Han opplyser at fagpresseutgivelsene totalt hadde en annonseomsetning på 489 millioner i fjor, 140 millioner kroner digitalt og 350 millioner kroner på papir.

Brikt Olsen understreker behovet for kompensasjon fra myndighetene for annonsesvikten.

Den ferske undersøkelsen viser også at 10 prosent av redaktørene oppgir å ha sendt ut varsler om permittering, og at 19 prosent tror det kan bli aktuelt å permittere folk på lengre sikt.

Fagpressen har 220 norske fagutgivelser som medlemmer.

Powered by Labrador CMS