Avisene hadde en nedgang i annonseinntekter på 554 millioner kroner i fjor sammenlignet med året før, viser en analyse fra Medietilsynet.
        Arkivfoto: Eskil Wie Furunes
    
    Annonseinntektene falt, men mediene bedret lønnsomheten under pandemien
    – Annonsefallet har vært betydelig.
        
 
                        
                        
                        
                        
                            
                                Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
                            
                         
                        
                        
    
    
    Norske medier opplevde et betydelig inntektsfall i 2020. Samtidig bedret mediene lønnsomheten i løpet av fjoråret, det viser en analyse fra Medietilsynet.
– Annonsefallet har vært betydelig, men kostnadsreduksjoner redder resultatene for mange, oppsummerer direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Analysen fra Medietilsynet viser at både aviser, radio- og TV-kanaler hadde lavere annonseinntekter i 2020 enn i 2019. Avisene hadde en nedgang på 13 prosent, noe som tilsvarer 554 millioner kroner.
For kringkasterne falt  reklameinntektene med 7,7 prosent i samme periode. Lokalavisene tapte mest, med en nedgang på 19 prosent sammenlignet med 2019.
Nasjonale løssalgsaviser, der aviser som VG og Dagbladet inngår, var den eneste gruppen som økte annonseinntektene i fjor. De hadde en vekst på nesten 12 prosent.
Når det gjelder medienes driftsinntekter hadde lokalavisene størst nedgang i fjor, med et fall på 5 prosent fra året før. Samtidig hadde disse avisene størst oppgang i lønnsomhet. Resultatet økte med nesten 22 prosent fra året før.
– Mange aviser reduserte kostnadene betydelig da pandemien kom for å demme opp for forventet inntektsfall. Når reduksjonen ikke ble så stor som fryktet, bedrer kostnadskuttene driftsresultatet, sier Velsand.
Samlet reduserte avisene antall årsverk med cirka 2 prosent i 2020.