Avisene hadde en nedgang i annonseinntekter på 554 millioner kroner i fjor sammenlignet med året før, viser en analyse fra Medietilsynet.

Annonseinntektene falt, men mediene bedret lønnsomheten under pandemien

– Annonsefallet har vært betydelig.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Norske medier opplevde et betydelig inntektsfall i 2020. Samtidig bedret mediene lønnsomheten i løpet av fjoråret, det viser en analyse fra Medietilsynet.

– Annonsefallet har vært betydelig, men kostnadsreduksjoner redder resultatene for mange, oppsummerer direktør Mari Velsand i Medietilsynet.

Analysen fra Medietilsynet viser at både aviser, radio- og TV-kanaler hadde lavere annonseinntekter i 2020 enn i 2019. Avisene hadde en nedgang på 13 prosent, noe som tilsvarer 554 millioner kroner.

For kringkasterne falt  reklameinntektene med 7,7 prosent i samme periode. Lokalavisene tapte mest, med en nedgang på 19 prosent sammenlignet med 2019.

Nasjonale løssalgsaviser, der aviser som VG og Dagbladet inngår, var den eneste gruppen som økte annonseinntektene i fjor. De hadde en vekst på nesten 12 prosent.

Når det gjelder medienes driftsinntekter hadde lokalavisene størst nedgang i fjor, med et fall på 5 prosent fra året før. Samtidig hadde disse avisene størst oppgang i lønnsomhet. Resultatet økte med nesten 22 prosent fra året før.

– Mange aviser reduserte kostnadene betydelig da pandemien kom for å demme opp for forventet inntektsfall. Når reduksjonen ikke ble så stor som fryktet, bedrer kostnadskuttene driftsresultatet, sier Velsand.

Samlet reduserte avisene antall årsverk med cirka 2 prosent i 2020.

Powered by Labrador CMS