Dagbladet 2. februar 2009.
Dagbladet 2. februar 2009.

– Aldri i verden!

Ikke alle er like ivrige etter å la annonsørene få pakke inn avisene sine slik Dagbladet gjorde.

Publisert   Sist oppdatert

At halve forsiden på Dagbladet mandag hadde annonse for Tele2, er ikke nytt i avisens historie. Å selge slike annonser har Dagbladet gjort før, men å selge avisen så omfattende som Dagbladet gjorde på mandag, er ikke gjort før.

Tidligere Dagblad-redaktør og nå konserndirektør i A-pressen, Thor Gjermund Eriksen, tviler på at tilsvarende er aktuelt for A-pressens aviser.

Utfordres av annonsørene

– Men jeg tror avisene blir utfordret til å bli mer eksperimentelle på annonseformatene, og det gjelder nok også våre aviser. Det tror jeg man må være for å stå som annonsekanal, sier Eriksen.

Konserndirektøren forklarer at gjennom utfordringen fra annonsørene må de ta stilling til produkter på linje med det Tele2 fikk i Dagbladet. Samtidig ser Eriksen hyppigere bruk av halve forsiden til annonser som en annen utfordring A-pressen vil møte.

– Det kan godt hende at vi må gå i oss selv og tillate mer.

Kontant nei

I Mediehuset som eier Vårt Land og Dagsavisen svarer administrerende direktør Helge Simonnes kontant nei på spørsmål om det er aktuelt å inngå tilsvarende samarbeid med annonsør som Dagbladet gjorde med Tele2.

– Aldri i verden.

– Hvorfor ikke?

– Nei, vi vil ikke ødelegge merkevaren på den måten. Bare se på det som har kommet i etterkant med spørsmål om Dagbladet som gratisavis.

Edda-nei

Heller ikke i Edda Media vil et tilsvarende samarbeid være aktuelt.

– Vi har ingen tradisjon for å selge våre merkevarer til enkeltstående annonsører for deres utnyttelse, og det vil neppe være noen tradisjon vi ønsker å ta opp, sier direktør for utgiverspørsmål Stig Finslo.

Han viser til at det og er en klar forskjell på Eddas abonnementsaviser og løssalgsaviser som Dagbladet.

Forsiktig

Sjefredaktør Bernt Olufsen i VG sier til Aftenposten at han ville være forsiktig med å tukle med avissalget.

I Dagbladet sitter annonsedirektør Per Brikt Olsen igjen med gode erfaringer. Han mener at det å dele ut betalingsaviser gratis ikke er noe nytt og viser til Aftenposten som deler ut aviser i Oslo på jakt etter nye abonnenter.

Olsen tror at det kan komme tilsvarende stunts i fremtiden.

– Denne type annerledes kommersielle stunt tror jeg man vil se mer av. Både dette og andre ting. Mediene må klare å skille litt bedre – å gjøre dette til en presseetisk debatt, det tror jeg er helt feil, sier Olsen

Han forteller at han etter mandagens avis har fått flere henvendelser fra mediebyråer som vil ha informasjon om prosjektet. Men så langt har det ikke kommet noen konkrete henvendelser fra annonsører som vil gjøre det samme.