Lysende utendørs reklame med budskap fra Helsedirektoratet. Selv om reklamemarkedet har falt drastisk under koronapandemien, viser det nå tegn til bedring, ifølge Mediebyråforeningen.
Lysende utendørs reklame med budskap fra Helsedirektoratet. Selv om reklamemarkedet har falt drastisk under koronapandemien, viser det nå tegn til bedring, ifølge Mediebyråforeningen.

Sakte oppgang i reklamemarkedet

Bransjen håper at julehandelen vil gi fortsatt bedring.

Publisert

Etter at koronautbruddet medførte et kraftig fall i omsetningen i reklamemarkedet, ser bransjen nå tegn til sakte forbedring fram mot jul.

Selv om reklamemarkedet fremdeles er langt fra omsetningstallene i forhold til i fjor, ser bransjen nå tegn til sakte forbedring fra september til oktober. I september hadde omsetningen til da falt med 15,9 prosent, mens det ved utgangen av oktober var blitt redusert til 14,8 prosent.

Nå håper bransjen at julehandelen vil gi fortsatt bedring.

– Når vi nå går inn i en julehandelsperiode, der folk generelt har god økonomi og stor vilje til å handle gaver, håper vi på en fortsatt positiv utvikling i mediemarkedet, sier Merete Mandt Larsen, daglig leder hos Mediebyråforeningen.

Reklame på kino har hatt en nedgang på hele 56,4 prosent hittil i år og utendørs reklame er redusert med 36,2 prosent. Annonsering på internett er størst, med en andel på 39,3 prosent, og med TV-reklame på andreplass med 36,7 prosents andel.

Men omsetningen av reklame på internett har falt med 7,9 prosent og på TV med 14,3 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor.

I alt ble det omsatt reklame via mediebyråene for 6,82 milliarder kroner i årets ti første måneder, mot 8, 01 milliarder kroner i samme periode i fjor.

Powered by Labrador CMS