Lysende utendørs reklame med budskap fra Helsedirektoratet. Selv om reklamemarkedet har falt drastisk under koronapandemien, viser det nå tegn til bedring, ifølge Mediebyråforeningen.
Foto: Erik Johansen / NTB
Sakte oppgang i reklamemarkedet
Bransjen håper at julehandelen vil gi fortsatt bedring.
Etter at koronautbruddet medførte et kraftig fall i omsetningen i reklamemarkedet, ser bransjen nå tegn til sakte forbedring fram mot jul.
Selv om reklamemarkedet fremdeles er langt fra omsetningstallene i forhold til i fjor, ser bransjen nå tegn til sakte forbedring fra september til oktober. I september hadde omsetningen til da falt med 15,9 prosent, mens det ved utgangen av oktober var blitt redusert til 14,8 prosent.
Nå håper bransjen at julehandelen vil gi fortsatt bedring.
– Når vi nå går inn i en julehandelsperiode, der folk generelt har god økonomi og stor vilje til å handle gaver, håper vi på en fortsatt positiv utvikling i mediemarkedet, sier Merete Mandt Larsen, daglig leder hos Mediebyråforeningen.
Reklame på kino har hatt en nedgang på hele 56,4 prosent hittil i år og utendørs reklame er redusert med 36,2 prosent. Annonsering på internett er størst, med en andel på 39,3 prosent, og med TV-reklame på andreplass med 36,7 prosents andel.
Men omsetningen av reklame på internett har falt med 7,9 prosent og på TV med 14,3 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor.
I alt ble det omsatt reklame via mediebyråene for 6,82 milliarder kroner i årets ti første måneder, mot 8, 01 milliarder kroner i samme periode i fjor.