Operasjon Dagsverk skylder på en annonse fra Med Israel For Fred, for at de i fjor fikk inn flere millioner mindre enn tidligere. Foto: Reuters / NTB scanpix
RONEN ZVULUN
Mange millioner mindre til OD – skylder på annonser i ni aviser
Annonsene skal behandles i PFU.
Innsamlingsaksjonen Operasjon Dagsverk (OD) samlet i 2018 inn 18,9 millioner kroner til prosjekter i regi av KFUK-KFUM i Palestina. Det er seks millioner dårligere enn gjennomsnittet de fem årene før, mener organisasjonen, ifølge Vårt Land.
Før selve aksjonsdagen trykket ni store aviser en helsides annonse med en boikott-oppfordring fra organisasjonen Med Israel For Fred (MIFF), som ifølge OD inneholdt falsk informasjon, skriver Vårt Land.
KFUK-KFUM mener det de kaller for «den storstilte svertekampanjen» har hatt negativ effekt på det endelige beløpet, selv om OD de siste årene har opplevd en jevn nedgang i innsamlet beløp.
– At flere organisasjoner oppfordret til å droppe OD, og at ni store aviser trykket en boikott-oppfordring med falsk informasjon kort tid før aksjonen, har antakelig hatt en stor innvirkning på resultatet, sier Fredrik Glad-Gjernes i KFUK-KFUM Global i en pressemelding, ifølge Vårt Land.
De ni avisene som trykket annonsen var Aftenposten, VG, Fædrelandsvennen, Vårt Land, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Adresseavisen, Dagsavisen og Dagen.
I februar ble det kjent at KFUK-KFUM klaget inn alle avisene til Pressens Faglige utvalg (PFU) for brudd på til sammen ti punkter i Vær Varsom-plakaten. Det var Medier24 som først omtalte klagen.
Både VG og Fædrelandsvennen beklaget publiseringen av annonsen, mens Dagen-redaktør Vebjørn Selbekk forsvarte trykkingen av annonsen, men sa samtidig at han ønsker debatten velkommen.
– Hvor langt skal ytringsfriheten gå på betalt annonseplass? Vi har funnet det riktig å trykke annonsen i likhet med åtte andre aviser. At det skal rammes av Vær varsom-plakaten, tviler jeg på. Men det blir svært interessant å følge denne svært prinsipielle saken, sier han.