Illustrasjonsfoto: Birgit Dannenberg
Illustrasjonsfoto: Birgit Dannenberg

Mediebyråene økte i riksavisene

6,2 prosent vekst. For TV gikk det motsatt vei.

Mediebyråforeningens barometer viser at medieomsetningen ved utgangen av februar har en samlet nedgang på 2,4 prosent.

Tallene viser ikke helheten i markedet da det bare er snakk mediebyråenes kjøp av reklameplasser i de forskjellige mediekanalene, men det vil likevel gi noen indikasjoner om starten på året.

Omsetningen i årets to første måneder er på 1,414 milliarder kroner. Det er 34 millioner kroner svakere enn ved samme tid i fjor, viser barometeret.

Papirinvesteringer

Mest overraskende for dem som har fulgt med på barometeret en stund er den økte omsetningen i de ti avisene som kategoriseres som riksaviser. Mens dagspressen som helhet mistet i overkant av 41 millioner kroner av omsetningen, steg riksavisene isolert med i underkant av fire millioner. Det ble i årets to første måneder brukt nesten 207 millioner kroner på dagspressen, 62 millioner av disse på riksaviser.

For trykte medier er det utover dette lite lystig nytt fra mediebyråene. Ukepressen mister like under én av fem kroner fra reklamekjøperne og det ble i perioden omsatt reklame for 23,8 millioner kroner. Det er en tilbakegang på 18,5 prosent sammenlignet med samme tid i fjor.

Likevel er det prosentmessig en lav tilbakegang sammenlignet med fagpressen. Mediekanalen hadde fra mediebyråene en omsetningssvikt på 37,7 prosent. Det er i kroner en reduksjon på 4,7 millioner kroner.

Radio opplever også en sviktende interesse fra mediebyråene i perioden. Ned 15,5 prosent til 54,9 millioner kroner i perioden. Radio har under 4 prosent markedsandel og blir trolig en mindre mediekanal for mediebyråene enn mobiltelefonen.

Vekst og fall

Nett er den prosentvise vinneren med en økning på formidable 29,3 prosent. Det er en økning på 78,2 millioner sammenlignet med fjoråret. Det ble omsatt på nett for 343 millioner kroner fra mediebyråene.

Display (+14,9 prosent), Mobil (+83,3 prosent) og Web-TV (+155,5 prosent) sorterer alle i kategorien internett.

Overraskende er det også at TV falt for første gang på lenge. En omsetningssvikt fra mediebyråene på 5,9 prosent til 547,9 millioner krone. TV er fortsatt langt på vei den mest foretrukne annonsekanalen til mediebyråene.