Illustrasjonsfoto: Espen Moe
Illustrasjonsfoto: Espen Moe

Dystre reklameutsikter

IRM reviderer sin prognose og ser tap på to milliarder kroner.

Publisert   Sist oppdatert

Ifølge en pressemelding har Institutet för reklam- og mediestatistikk (IRM) endret sin prognose og konkluderer med massive tap i det norske reklamemarkedet.

– I 2009 prognostiseres mediemarkedet å minske med drøyt 10 prosent, og de totale medieinvesteringene beregnes å bli på drøyt 16,6 milliarder kroner i løpet av året, skriver IRM i meldingen.

Verst for avisene

IRM skriver videre at avisene har et spesielt tøft år foran seg. Det er ventet at denne delen av mediebransjen vil miste 900 millioner kroner av sin reklameomsetning, som dermed faller under seks milliarder kroner.

Papiravisene står for nesten halvparten av omsetningssvikten IRM forventer vil komme i inneværende år.

Som Journalisten skrev i forrige uke kommer internett bedre ut av svikten. IRM forventer at nettmediet vil tape 150 millioner kroner, noe som er en nedgang på åtte prosent sammenlignet med 2008.

Gratisaviser og fagpressen øker

Også tv taper, bransjen som helhet regnes med å omsette reklame for tre milliarder i 2009, det er en tilbakegang på 5,5 prosent samtidig som tv-mediet får en større andel av de totale medieinvesteringene i inneværende år.

Samtlige mediekanaler vil oppleve en nedgang sammenlignet med fjoråret, men best ut kommer innstikk, utendørsreklame, gratisaviser og fagpressen, som alle vil øke sine andeler i den totale omsetningen.