Så attraktiv er du

Annonsørene tror ikke vi har penger til å kjøpe varene deres i januar. Hvorfor det?

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Har du noensinne tenkt på hvorfor det er slik at NRK lanserer hele gullrekka si i januar, mens TV 2 og de andre kommersielle aktørene holder igjen?

Alt bunner i hva annonsørene tenker om oss og lommeboka vår.

Gammel vane

Januar er tv-måneden fremfor noen. NRK begynte året med millionrekord for Berlinerpoplene den første uka i januar. Men når rikskringkastingen setter i gang sin gullrekke førstkommende fredag, er det uten særlig konkurranse fra TV 2. Der i gården er det britisk krim som regjerer, fortsatt er det en stund til Senkveld med Thomas og Harald gir NRK konkurranse.

Når TV 2 og dens kommersielle konkurrenter ikke setter i gang med sine storsatsinger ennå, skyldes det at annonsørene mener vi som seere ikke er like attraktive i januar som vi var i desember eller november.

Hvorfor er det slik?

– Det er godt spørsmål som vi har arbeidet med i mange år. Det er et historisk spørsmål, sier administrerende direktør Johnny Haaberg i mediebyrået Omicom MediaGroup (OMG).

Han mener at altfor få annonsører bruker januar til aktiviteter, til tross for at januar er en av de billigste månedene å annonsere i.

Å du gode spareskillingen …

Haaberg mener at det også er bransjebetinget, fordi detaljhandelen har januarsalg og dagligvarehandlene lanserer nye produkter. Dermed går mye av markedsføringsbudsjettet for januar til direktereklame og det han kaller «løp og kjøp-reklame». Og årsaken er at vi angivelig ikke har like god råd i januar som vi har i mars.

– Det er nok en litt psykologisk greie, i og med at vi har brukt mye penger i julehandelen, og da kan det nok tenkes at man ikke har like mye til ekstra ting ut over mat og lignende.

Haaberg mener at januar er en god måned for markedsføring. Ikke bare er det billigere å kjøpe reklametid – men produktet får også større oppmerksomhet.

Også salgs- og markedsdirektør i TV 2 Bjørn Gunnar Rosvoll synes det er merkelig at januar, og også juli, er måneder som blir mindre brukt av annonsørene. Ikke minst fordi januar er en toppmåned for tv-seing.

– Det finnes ingen rasjonelle grunner for at folk som driver langsiktig merkevarebygging unngår denne perioden, sier han.

Skyldes usikkerhet

Rosvoll forteller at reklameprisene er betydelig lavere enn ellers i året.

– Men jeg kan ikke la meg overraske over noe som har vært slik siden jeg begynte i TV 2 i 1992.

Direktør i Annonsørforeningen (ANFO) Wenche Jacobsen mener at en av årsakene til at januar er så traurig, er situasjonen i finansmarkedene.

– Det er en så stor usikkerhet i markedet generelt nå, og det skyldes jo både den økonomiske situasjonen og at mediemarkedet er mer åpent enn noen gang. Da gjør det nok at en del lar være å inngå årsavtaler. Antakelig er det flere som sitter på gjerdet enn det historisk har vært.

Powered by Labrador CMS