Daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen er ute med Mediebarometeret.
Foto: Julianne Leikanger / Mediebyråforeningen
Stort oppsving for annonser i mediene
Bare i juni steg annonsekjøpene med 13,4 prosent.
Mediebyråforeningen er ute med sin analyse Mediebarometeret for første halvår av 2021, og tallenes tale om annonseinvesteringene i norske medier er gledelige:
Totalt viser tallene en oppgang på 17,3 prosent, og en medieomsetning via mediebyråene på 4,65 milliarder kroner første halvår.
I juni isolert sett var oppgangen på 13,4 prosent, ifølge Mediebyråforeningens pressemelding.
Etter seks måneder er konklusjonen en vekst i reklamarkedet via mediebyråene fra 3,97 milliarder kroner halvveis i 2020 til 4,65 milliarder halvveis i 2021.
– Det er tydelig at det nå er mange positive tanker og takter i markedet. Vi ser børser som går opp. Vi ser vekst i mange markeder - og vi ser ikke minst at det norske samfunnet begynner å få kontroll på pandemien. Gjenåpningen er nå godt i gang i markedet for kommunikasjon og reklame, sier daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen i meldingen.
Digitale medier omtales som «motoren i det norske reklamemarkedet», og kan vise til en vekst på 30,6 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Totalt utgjør reklame i digitale medier nå 43,4 prosent av all reklame omsatt via norske mediebyråer.
TV er forbigått av digitale medier i kampen om å være den største totalkategorien. TV noterer seg for 36 prosent av total reklameomsetning via mediebyråene i første halvår, mot 36,9 prosent etter halvgått løp i fjor.