Daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen er ute med Mediebarometeret.

Stort oppsving for annonser i mediene

Bare i juni steg annonsekjøpene med 13,4 prosent.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Mediebyråforeningen er ute med sin analyse Mediebarometeret for første halvår av 2021, og tallenes tale om annonseinvesteringene i norske medier er gledelige:

Totalt viser tallene en oppgang på 17,3 prosent, og en medieomsetning via mediebyråene på 4,65 milliarder kroner første halvår.

I juni isolert sett var oppgangen på 13,4 prosent, ifølge Mediebyråforeningens pressemelding.

Etter seks måneder er konklusjonen en vekst i reklamarkedet via mediebyråene fra 3,97 milliarder kroner halvveis i 2020 til 4,65 milliarder halvveis i 2021.

– Det er tydelig at det nå er mange positive tanker og takter i markedet. Vi ser børser som går opp. Vi ser vekst i mange markeder - og vi ser ikke minst at det norske samfunnet begynner å få kontroll på pandemien. Gjenåpningen er nå godt i gang i markedet for kommunikasjon og reklame, sier daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen i meldingen.

Digitale medier omtales som «motoren i det norske reklamemarkedet», og kan vise til en vekst på 30,6 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Totalt utgjør reklame i digitale medier nå 43,4 prosent av all reklame omsatt via norske mediebyråer.

TV er forbigått av digitale medier i kampen om å være den største totalkategorien. TV noterer seg for 36 prosent av total reklameomsetning via mediebyråene i første halvår, mot 36,9 prosent etter halvgått løp i fjor.

Powered by Labrador CMS