UTLOVER DUSØR: Petter Stocke-Nicolaisen tyr til utradisjonelle metoder i sin jakt etter nettredaktør til Helgeland Arbeiderblad.
Lover dusør for nettredaktør
5.000 kroner til den som klarer å skaffe “intraprenør”. Les her hva det betyr.
Norske lokal- og regionaviser sliter med å skaffe seg ansatte med digital spisskompetanse.
Han tyr til kreative og utradisjonelle rekrutteringsmetoder, sjefredaktør og administrerende direktør Petter Stocke-Nicolaisen i Helgeland Arbeiderblad. Mediehuset i Mosjøen trenger ny nettredaktør og bannerannonse har ligget på Journalisten.no siden før jul. Inkludert en egenprodusert lokkevideo om HA og stillingen som nettredaktør.
Nå ved årsskiftet har Stocke-Nicolaisen også tatt i bruk det sosiale kontakt- og rekrutteringsnettverket LinkedIn, som brukes av flere hundre millioner mennesker verden over. I en melding han sendte til sine Linkedin-kontakter fredag 3. januar heter det:
“HA rekrutterer ny nettredaktør. Hvis du anbefaler stillingen til en venn eller kontakt, og han blir ansatt, utbetaler vi et honorar til deg på 5000,-. Eller kanskje du kan være interessert selv?”
Dusør-funksjonen leveres av den nye, norske rekrutteringstjenesten Relink, som Helgeland Arbeiderblad benytter i jakten på ny nettredaktør.
Gjerne kvinne
– Du skriver “han”, men det høres for øvrig ut til at du også kan tenke deg en kvinne i jobben?
– Det var kun for å vise til hankjønnsordet digitalredaktør. Det er ikke snakk om noen kjønnspreferanse. Vi vil svært gjerne ha en kvinne i jobben. Vi diskriminerer verken på kjønn eller alder. Det viktigste for oss er kompetansen.
Stocke-Nicolaisen forteller at han har vurdert å gjøre noe liknende i andre selskaper der jeg har hatt rekrutteringsansvar. Men han har aldri testet ut en slik måte å skaffe seg nøkkelmedarbeidere på.
Heldigital kampanje
– Søknadsfristen løper først ut 20. januar, men det virker nesten som at du allerede er desperat i jakten på ny nettredaktør?
– Nei, vi har fått veldig mange henvendelser. Dette er del av et helt arsenal av virkemidler vi har tatt i bruk. Vi har lansert en heldigital kampanje for å rekruttere nettredaktør, som vil bli den viktigste jobben i HA de neste fem til ti årene. Vi har blant annet hatt et filmteam her for å lage en egen video om stillingen. I tillegg handler det om at mye rekruttering nå skjer gjennom nettverk. Jeg forsøker på denne måten å motivere både mitt eget nettverk og nettverket til andre ansatte i HA, for å få folk til å tipse om vår ledige stilling og anbefale den.
– Effektivt og rimelig
– Det høres ut til at rekrutteringen av nettredaktør vil koste HA ganske mange penger?
– Det koster ikke mer enn en tradisjonell papirkampanje. Medier i distriktene må forsøke å rekruttere folk utenfra. Det innebærer at man har satt inn annonser i de store avisene, og det koster mye. En digital kampanje, spesielt gjennom sosiale og profesjonelle nettverk, er en effektiv og rimelig løsning for oss.
– Vil ikke kompetente mediefolk flytte til Mosjøen?
– Det er lettere å rekruttere folk hit hvis de har en relasjon til regionen fra før. Det gjelder blant annet for Jostein Pedersen, som er ny kulturansvarlig i HA. Han er en av tre redaksjonelle medarbeidere vi nettopp har rekruttert. Den nye næringslivsjournalisten er en ung, nyutdannet kvinne som er journalistutdannet fra Storbritannia.
Ut av Oslo-gryta
Stocke-Nicolaisen mener det vil være mye bedre for journalister som går som midlertidig ansatte i Oslo å søke seg ut til lokale eller regionale mediebedrifter for en periode.
– Der får de en virkelig god, allmennjournalistisk erfaring, istedenfor å bli utnyttet på det groveste av hovedstadsaviser som har altfor mange gode talenter å velge blant. Det er altfor mange som altfor lenge går i midlertidige stillinger eller vikariater i Oslo. Etter et opphold i mindre redaksjoner kan de heller søke seg til større mediehus igjen, hvis de ønsker det.
“Entraprenør”
I rekrutteringsvideoen legger Stocke-Nicolaisen stor vekt på at nettredaktøren blir HAs “intraprenør”. Vi ba om en nærmere definisjon på begrepet.
– Med det mener jeg en intern entreprenør. Den som er så heldig å bli ansatt som vår nye nettredaktør skal bygge opp vår digitale merkevare. Hele HA blir omorganisert slik at vi blir en digital vinner om ett til tre år.
HA-sjefen poengterer samtidig at det er en klar fordel om den nye nettredaktøren er “umulig”. Det vil si at vedkommende drar med seg de ansatte og ikke gir seg før ting er oppnådd, og at det aldri skal hete at “Det der har vi prøvd før, så det går ikke”.
Må ta sjanser
– Du er ikke redd for å skape prestasjonsangst hos potensielle søkere ved å stille så omfattende krav?
– Jeg tror det er dette som skal til for virkelig å lykkes. Man må være modig nok til å ta valg som man ikke er sikker på vil lykkes, slik er det alltid når man gjør mye nytt og kreativt: Man må simpelthen tørre å ta sjanser, selv om man kan feile. Det å begå feil kan dessuten gi fantastiske resultater.