Hvordan er EBITDA-marginene i år? Robotjournalistene inntar APs næringslivsdesk. Foto: Maipo film
Nyhetsbyrå tar i bruk roboter
Produserer næringslivsnyheter fra i sommer.
Det er The Poynter Institute som skriver at AP vil ta i bruk teknologi fra selskapet Automated Insights til å skrive artikler om kvartalstall. Meldingen bekreftes på APs blogg.
- Programvaren innbærer at vi i stedet for å tilby 300 artikler manuelt, kan vi øke antallet til 4.400 artikler produsert av roboter, sier administrativ redaktør Lou Ferrara i AP.
Sterkere dekning
Han bedyrer at det ikke skal bety reduksjon i arbeidsstokken til verdens største nyhetsbyrå, ei heller redusert dekning. Snarere mener han det vil bety en dobbelt så sterk journalistikk på kvartalsrapporter og dekning av næringslivet.
- Vår journalister vil fokusere på å rapportere om hva tallene betyr og hva som sies under presentasjonene samme dag. De vil identifisere trender og finne eksklusive saker vi kan publisere, sier redaktøren.
Samtidig erkjennes det at rekruttering av framtidige journalister vil skifte fokus til analytiske ferdigheter mer enn produksjonsrate.
Nyhetsbyrået vil allerede i juli begynne å la robotene produsere artikler.
Tidligere i år ble det kjent at Los Angeles Times brukte robot til å rapportere om jordskjelv i byen. Roboten brukte den gang tre minutter på å skrive artikkelen.
Flere muligheter
NRK Betas Eirik Solheim sa den gang til Journalisten at mulighetene for å implementere roboter i produksjonen av nyheter allerede er tilgjengelig. Men der er noen hinder.
– De er utrolig dårlige på språk. Språk og språkforståelse. Og så er det åpenbare spørsmålet troverdighet. På noen måter kan en robot være mer troverdig og objektiv. Men den kan også gjøre grove feil et menneske kanskje vil plukke opp.
Solheim mener robotene kan brukes til for eksempel værovervåkning eller flyovervåkning.
Utviklingssjef Morten Jacobsen i VG har tidligere sagt at roboter kan bidra til overvåkning.
– Det er klart at vi ser på hvordan vi kan overvåke de sosiale mediene for å følge den kollektive produksjonen der. Det er interessant for å varsle redaksjonen om at noe er i ferd med å skje. Vi lever i en tid hvor alt går mot realtidsformidling. Å være først ute med nyheten blir bare mer og mer viktig. Det ser du på alle pushvarsler som kommer fra kilder.