Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Torsdag kveld publiserte kommunikasjonssjef for Det kongelige hoff, Marianne Hagen en pressemelding på Slottets nettsider. Innlegget var ment som et svar på kritikken om manglende åpenhet Slottet har fått i det siste.
– Vi legger stor vekt på åpenhet. Å si at vi alltid svarer «ingen kommentar» og at vi ikke er åpne, er rett og slett feil.
Slik innleder Hagen innlegget som ble publisert på Slottets nettsider torsdag kveld.
Videre redegjør hun for hvilke spørsmål Kongehuset ofte får, og hvordan de kongelige selv og kommunikasjonsstaben håndterer disse. Kort oppsummert skriver hun at Slottet ikke svarer på spørsmål som dreier seg om monarkidebatten, privatliv og venner, gaver eller klær.
Reaksjonene fra ulike personer i media lot ikke vente på seg, og pressemeldingen ble ikke spesielt godt mottatt.
Blant annet var journalist i Aftenposten, Ingeborg Senneset, raskt ute med å kritisere uttalelsen.
Liten verdi
Også Norsk Presseforbunds generalsekretær Kjersti Løken Stavrum er kritisk til Slottets pressemelding.
– Den har dessverre liten verdi fordi den er helt generell og utelater det som er denne rundens sak: spørsmålet om hvem betalte eller var vertskap på denne konkrete ferieturen.
Hun legger til at pressemeldingen heller ikke er noe svar på Pressens Offentlighetsutvalgs uttalelse om at Det kongelige slott bør omfattes av Offentlighetsloven.
– Og dermed har man forsterket et mulig inntrykk av at Slottet ikke ønsker å svare på konkrete - og det de åpenbart oppfatter som ubehagelige - spørsmål.