NRK:

NRKs tv-app er en av fire nominerte til hederspris for god design.

Suksess for tv-app

Lastet ned nær en million ganger og brukes av 85.000 daglig. Nå kan den få hederspris.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

NRK og designbyrået Bleed er nominert til Hedersprisen for god design, sammen med Oslo universitetssykehus, Jøtul og gründerprosjektet Epleslang. Prisen deles ut på Designdagen på Norsk design- og arkitektursenter (DOGA) 15. april.

– Som allmennkringkaster må du holde deg relevant og være tilgjengelig for alle. Med tv-appen som ble lansert i fjor viser NRK at de klarer å levere sine tjenester også i elektroniske kanaler. Brukervennlighet og personalisering som ligger i designet gjør at det er en glede å bruke NRK TV-appen, sier næringsminister Monica Mæland i en pressemelding.

Hedersprisen for god design er Norges ledende utmerkelse som gis til både bedrifter og designere for innovative designprosjekter.

Lastet ned 960.000 ganger 

Norske medievaner er i kraftig endring. I fjor kjøpte vi om lag 400.000 tv-apparater, rundt 700.000 nettbrett og 2,1 millioner mobiltelefoner. NRK innså at det var nødvendig med nye grep for å henge med i kampen om nye generasjoner mediebrukere.

Resultatet ble en tv-applikasjon til mobil og nettbrett som løfter fram NRKs omfattende programtilbud. Siden i fjor sommer er den nye NRK-appen blitt lastet ned 960.000 ganger.

Hard kamp

– Selv om vi er allmennkringkaster møter vi svært hard konkurranse fra både strømmeselskaper, internasjonale innholdsprodusenter, avishus og tradisjonelle tv-stasjoner. Markedet er i rivende utvikling når det gjelder teknologi, innhold og funksjonalitet, sier Andreas Munkelien, teknologi- og utviklingssjef for medier i NRK i meldingen. 

NRKs tidligere løsning for tv-innhold på nett og mobil hadde vesentlige tekniske begrensninger og ga slette brukeropplevelser. Statskanalen ønsket å gi bedre brukeropplevelser, mer hensiktsmessig søkbarhet og et redaksjonelt bredere tilbud. 

Designbyrået Bleed ble koblet inn. De jobbet tett med NRKs egne utviklere og ulike grupper med testpersoner for å utvikle en løsning der brukernes behov ble satt i sentrum.

Personalisert strøm 

I den nye NRK TV-appen som ble lansert i fjor sommer kan brukerne navigere i en innholdsstrøm, lignende det man gjør i sosiale medier som Facebook. Det mest relevante innholdet, som for eksempel direkte-tv og programmer som snart utløper, dukker opp først, mens mindre relevant innhold ligger søkbart i kataloger. 

– Vi har rundt 60.000 programmer i appen, noe som gjør den til én av verdens aller største gratis strømmetilbud.

Husker hvor du stoppet 

Hver dag er om lag 85.000 personer inne på NRK TV-appen, med ski-VM i Falun som et foreløpig høydepunkt. Da var 154.000 brukere innom, opplyser NRK.

«Interaksjonsdesignet gir stor merverdi til tjenesten med utforskende navigasjon og mulighet for målrettede søk. Personaliseringen er intelligent gjennomført ved at den for eksempel hjelper deg med å holde rede på hvor langt du har kommet i episoder (…) og man kan fortsette å se et program på en annen enhet enn den man startet med. Dette er bedre enn å se på “vanlig” tv”», heter det i begrunnelsen fra juryen for designprisen.

Powered by Labrador CMS