Clubhouse ble lastet ned nær ti millioner ganger i februar. Tallet for mars var 2,7 millioner, ifølge analysebyrå.

Clubhouse-nedlastinger ned 72 prosent i mars

Møter konkurranse fra giganter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Appen Clubhouse, som ble hyppig omtalt i norske medier tidligere i år, opplever en drastisk nedgang i antall nye nedlastinger, ifølge analysebyrået Sensor Tower.

Appen tilbyr muligheten til å lytte til, og delta i, samtaler og debatter om alle mulige temaer, og skapte stor entusiasme hos flere teknologi- og mediestemmer i februar.

Men siden da har interessen vært dalende.

Fra 9,6 til 2,7

Som omtalt hos blant andre Reuters beregner de at Clubhouse ble lastet ned 9,6 millioner ganger i februar i år.

I mars hadde tallet falt drastisk, til 2,7 millioner. En nedgang på 72 prosent.

Ifølge Screenrant.com har nedgangen fortsatt gjennom april, og det skal være tvilsomt om appen når én million nedlastinger denne måneden.

Man må ikke laste ned en app mer enn én gang for å bruke den jevnlig, og Clubhouse er totalt lastet ned mer enn 15 millioner ganger, men tall fra det svenske analysefirmaet Mediavision viser at antallet nordiske brukere av appen er begrenset.

Ifølge firmaet oppgir mindre enn 50.000 nordiske innbyggere mellom 15 og 74 år at de hører lyd via appen daglig. Det er totalt mindre enn 1 prosent av aldersgruppen.

Får konkurranse

Clubhouse opererer fremdeles med invitasjoner for å få tilgang, og appen er fremdeles kun tilgjengelig til Iphone, men det er uklart hva disse faktorene har å si for fallet i nye nedlastinger.

Samtidig møter appen konkurranse fra flere store aktører, som også vil tilby såkalt «aktiv høring» via sine plattformer:

Både Twitter, Facebook og Reddit jobber med løsninger for direktesendt lyd, ifølge Reuters.

Powered by Labrador CMS