Ifølge Bloomberg kan Apple komme med en ny nyhetstjeneste i løpet av 2019. Her er Apple-sjef Tim Cook. Foto: Reuters / NTB scanpix
Apple jobber med «Netflix for nyheter». Kan komme allerede til våren
Blir møtt med kjølig skulder i USA.
Det er Bloomberg som melder at Apple etter en lang periode med rykter, nå har konkrete planer om å satse mer på nyheter. Fra før har teknologigiganten Apple News, men utrullingen av denne tjenesten har så langt stoppet opp etter USA, Storbritannia og Australia.
Flere amerikanske mediehus rapporterer imidlertid at Apple News som trafikkilde vokser kraftig, og selv om inntektene herfra er minimale, er trafikken stor nok til at flere medier bruker en del ressurser på å lykkes i denne tjenesten.
Ifølge Bloomberg vil den nye nyhetssatsingen være en utvidelse av Apple News med en premium-variant.
Overrasket med oppkjøp
I mars i år overrasket Apple mange eksperter med å kjøpe selskapet bak appen Texture. Det er denne appen som ifølge Bloomberg skal relanseres for å bli en «Netflix for nyheter» i Apple News-regi.
– Vi er svært glade for å ønske Texture velkommen i Apple-familien. Tjenesten har en imponerende katalog med magasiner fra verdensledende utgivere, uttalte Eddy Cue, ansvarlig for internettprogramvare og -tjenester hos Apple i en pressemelding sendt ut i forbindelse med oppkjøpet.
Texture har fram til nå vært en abonnementstjeneste som lar deg lese så mye du vil av innholdet i digitalutgavene til cirka 200 magasiner. Ifølge kilder Bloomberg har vært i kontakt med, jobber Apple med å overtale store aviser som New York Times og Wall Street Journal til å bli en del av dette universet.
Og går alt som planlagt, kan det være aktuelt å lansere allerede til sommeren, hevder Bloombergs kilder.
Skeptiske til modellen
Flere mediehus er imidlertid skeptiske. For det første frykter de at dette vil skape problemer for egne abonnementsløsninger, selv om potensialet er stort, særlig for engelskspråklige nyhetsnettsteder og magasiner. Bloomberg opererer med at det er 1,3 milliarder Apple-telefoner i bruk (det er solgt cirka to milliarder iPhoner). For det andre frykter mediehusene at de med denne typen løsninger vil miste muligheten for å kommunisere direkte med abonnentene.
Apple Music, som tilbyr en lignende tjeneste for musikk, er blant annet basert på Apples oppkjøp av strømmetjenesten Beat Music, og har i løpet av få år klart å hente inn 50 millioner abonnenter. Hovedkonkurrent Spotify har til sammenligning litt over 80 millioner abonnenter.
Før Apple kjøpte Texture, skal tjenesten ha hatt cirka 200.000 abonnenter, og magasinene fikk betalt basert på hvor mange av deres artikler som ble lest. I 2015 skal magasinene samlet ha fått utbetalt cirka 15 millioner dollar - eller nesten 130 millioner kroner, skriver Bloomberg.
– Kan fungere for magasiner
– Hvis det markedsføres riktig - og Apple pleier å gjøre en god jobb når det kommer til markedsføring - kan dette fungere, sier mediegründer og journalist Steven Brill til Bloomberg.
– Men kun som et supplement til inntektene kvalitetsmagasiner får av leserne digital fra før. Det vil ikke kunne erstatte dette.
Brill er mer skeptisk når det gjelder aviser. Det skyldes at det er mer uklart hvor store inntekter de vil miste fra eksisterende abonnementsløsninger. Selv om prisen ikke er bestemt, vil månedsprisen på Apples nye produkt sannsynligvis være lavere enn hva man betaler pr måned for en av de store avisene, hvis man ser bort ifra introduksjonstilbudene.