Peter Daatland og Filt Oslo har undersøkt podkast-vanene til folk. Her i studioet til Filt i Oslo. Arkivfoto: Eskil Wie Furunes
Peter Daatland og Filt Oslo har undersøkt podkast-vanene til folk. Her i studioet til Filt i Oslo. Arkivfoto: Eskil Wie Furunes

De fleste vasker, går eller tar kollektivtransport når de lytter til podkast

... og flere smale fakta om podkast-lytting.

Publisert   Sist oppdatert

Den vanligste motivasjonen til å høre på podkast er å lære noe.

Det viser en undersøkelse i Facebook-gruppa for podkast-entusiaster, Podkasttips Filt, med over 6.200 medlemmer.

Gruppa er drevet av Peter Daatland, regionssjef for det nordiske radio- og podkast-byrået Filt Oslo.

Undersøkelsen viser blant annet også at vasking eller andre huslige sysler er den aller vanligste tingen å gjøre for podkast-lyttere, etterfulgt av å gå og å ta kollektivtransport.

Favorittsjangeren til dem som svarte er dokumentar, etterfulgt av underholdning og nyheter og samfunn.

De fleste som svarte oppgir venner som viktigste kilde til å oppdage nye podkaster. Å ikke like folkene i en podkast oppgis som vanligste grunn til å slutte å høre.

Totalt 188 personer svarte på undersøkelsen om hvilke podkast-vaner de har. Medlemmene av gruppa ble også oppfordra til å dele undersøkelsen med ikke-medlemmer.

NØKKELTALL FRA PODKASTTIPS FILT-UNDERSØKELSEN 2019 - FRA FILT OSLO

188 deltagere. Den yngste er 16 år, den eldste 63. Flest er 27 og 28. 60 prosent kvinner.

Spotify og Apple Podkaster er mest populære avspillere. Foto: NTB Scanpix
Spotify og Apple Podkaster er mest populære avspillere. Foto: NTB Scanpix
  • 7 av 10 (70,7 prosent) hører podkast hver dag.
  • ... og flertallet ville hørt enda mer om de hadde hatt tid.
  • Den aller mest populære motivasjonen til å høre på podkast er at en lærer noe.
  • Apple Podkaster (84) og Spotify (76) er de klart mest populære avspillerne.
  • De tre viktigste kildene til å oppdage nye podkaster er i fallende prioritet:
  • a) gjennom venner eller folk dere stoler på
  • b) i sosiale medier
  • c) gjennom anbefalinger eller annonser i andre podkaster
  • Kun 1 av 20 (4,8 prosent) bestemmer seg for om de liker en ny podkast i løpet av det første minuttet. 43 prosent gir det ti minutter eller mer.
  • 45 minutter er den aller mest populære episodelengden, med 30 minutter og en til to timer i hælene.
  • Den mest oppgitte grunnen til at en sist hoppa av en episode var at en ikke likte folkene som var med i den. Tett bak følger «for kjedelig start».
  • 9 av 10 hører podkaster på engelsk. Halvparten (48,4 prosent) hører også på svensk, mens hver tredje (33,5 prosent) hører på dansk.
De fleste hører på podkast mens de vasker, tar kollektivtransport eller går. Foto: Frank May / NTB scanpix
De fleste hører på podkast mens de vasker, tar kollektivtransport eller går. Foto: Frank May / NTB scanpix
  • Favorittsjanger er dokumentar, etterfulgt av underholdning og nyheter og samfunn.
  • De tre mest vanligste gjøremålene er å, i fallende prioritet:
    a) vaske eller gjøre andre huslige ting
    b) gå
    c) ta kollektivtransport.
  • 15 prosent hører podkast på smarthøyttaler
  • 4 av 5 (78,7 prosent) bryr seg ikke om programlederne er kjente personer.
  • 1 av 4 (23,4 prosent) har slått til på et tilbud fra en podkastannonse.
  • Bortimot halvparten (45,7 prosent) kan tenke seg å folkefinansiere, hvis en podkaster man likte ba om det.
  • Halvparten (50,5 prosent) har vært på et podkast-arrangement. Sist gang for å, i fallende prioritet:
    a) være sosial
    b) lære noe
    c) le
  • De som har svarer drar gjerne på et nytt arrangement hvis det
    a) ikke er for langt unna
    b) ikke er for dyrt
    c) hvis vennene skal dit