Apple tillater egne løsninger

Utgivere får mulighet til å ha egne abonnementssystemer på iPad.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Apple lanserte i går sin nye abonnementstjeneste for aviser og magasiner. I en pressemelding kommer det fram at Apple tar 30 prosent ved salg av abonnement gjennom App Store. Dette er det samme betalingssystemet som brukes ved kjøp av, og innenfor apper.

Utgivere får derimot hele inntekten dersom kundene kjøper abonnement fra utgivernes egne nettsider.

Egne kunder

– Our philosophy is simple – when Apple brings a new subscriber to the app, Apple earns a 30 percent share; when the publisher brings an existing or new subscriber to the app, the publisher keeps 100 percent and Apple earns nothing, sier Steve Jobs i den samme pressemeldingen.

Utgivernes eksisterende kunder vil også få tilgang til innholdet.

Samme eller bedre tilbud

Utgivere bestemmer selv prisen på abonnementet, men Apple har et krav om at prisen på abonnementet innenfor appen må være den samme som, eller lavere enn prisen på abonnementet som kjøpes direkte fra utgiveren.

Det skal heller ikke være mulig for utgivere å linke innenfra appen til egne nettsider, der det er mulig for kunder å kjøpe abonnement utenfor appen.

Journalisten Digital er for tiden åpen for alle, men vil i løpet av første halvår bli en betaltjeneste. Avklaringen fra Apple betyr at det er problemfritt at eksisterende abonnenter av papirutgaven får gratis tilgang til digitalutgaven.

Powered by Labrador CMS