Erik Knudsen fra Universitetet i Bergen presenterer Medieundersøkelsen 2019 under Nordiske mediedager i Bergen. Foto: Eskil Wie Furunes
Erik Knudsen fra Universitetet i Bergen presenterer Medieundersøkelsen 2019 under Nordiske mediedager i Bergen. Foto: Eskil Wie Furunes

Slik stemmer norske journalister – forsvinner fra høyresiden

Flere stemmer Miljøpartiet.

Publisert   Sist oppdatert

Årets partiundersøkelse blant norske journalister viser nok en gang overvekt på venstresiden, sammenlignet med befolkningen forøvrig.

Den store overraskelsen i år er Miljøpartiet de Grønne. I fjor sa 7,9 prosent av journalistene at de ville stemme partiet. I år er det 13,3 prosent.

Regjeringspartiene Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og KrF går kraftig tilbake. De ville kunne hatt 23,3 prosent av Stortinget hvis norske journalister fikk bestemme. Det er en nedgang på 7,6 prosentpoeng fra 2018.

Undersøkelsen gjennomføres av Nordiske mediedager hvert år.

Dette stemmer norske journalister

Rødt12 % (+0,2)
SV21,1 % (+0,1)
Ap22.3 % (+1,5)
Senterpartiet7,1 % (-0,1)
Venstre5,7 % (-2,8)
KrF2,5 % (-0,5)
Høyre13,3 % (-3,3)
Fremskrittspartiet1,8 % (-1)
Miljøpartiet De Grønne13,3 % (+5,4)

Fra Medieundersøkelsen 2019. I parantes er forskjellen fra 2018. 435 norske journalister, som er medlem i Norsk journalistlag, har svart på undersøkelsen i år. I fjor var det 542 som svarte.

Nordmenn stoler mer på mediene

Årets medieundersøkelse har også undersøkt befolkningens tiltro til mediene, både i Norge og Sverige.

Den viser at både svenske journalister og den svenske befolkningen har mye lavere tiltro til sine medier, enn det vi i Norge har.

I Norge har hele 81 prosent av befolkningen noe eller stor tiltro til norske medier. I Sverige er det samme tallet 63 prosent.

Undersøkelsen er gjennomført før VG-saken i april. Derfor har forskerne også spurt det samme spørsmålet til den norske befolkningen etter VG-saken.

– Tiltroen til norske medier har aldri vært lavere enn den var i april 2019, sier Erik Knudsen fra Universitetet i Bergen, som leder undersøkelsen.

Han mener det er gode grunner for at det er VG-saken som er årsaken.

– Men det betyr ikke at VG-saken har ført til nedgang i tiltroen til norske medier generelt. Men VG-saken kan gi utslag, mener Knudsen.

– Og vi er fortsatt et godt stykke foran svenskene, fortsetter han.

Hele undersøkelsen Nordiske mediedager har gjennomført kan du lese her.