Valgkampanjen handler først og fremst om å treffe folk der de er, både gjennom fysisk tilstedeværelse ute blant folk, og på nett, sier Høyres sjef for digitale medier. Her møter statsminister Erna Solberg velgere i Arendal.

Ap bruker to millioner på Facebook-annonser – Høyre 70.000

Til sammen har partiene svidd av 4.5 millioner.

Publisert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Ap og Frp står for nær 75 prosent av alle midlene norske partier har brukt på annonser hos Facebook og Instagram så langt i årets valgkamp.

Siden 30. juni har de ni største politiske partiene svidd av til sammen 4,5 millioner kroner på Facebook-annonser fra sentralt hold, ifølge Facebooks annonsebibliotek. Summen inkluderer annonser på Instagram, som eies av Facebook, skriver Dagens Næringsliv.

Partiet som har brukt mest fra sentralt hold i perioden, er Arbeiderpartiet, med 1,95 millioner kroner. Deretter følger Frp som har brukt overkant av 1,3 millioner kroner. Sist ligger Høyre som kun har brukt 69.000 kroner så langt.

Høyres sjef for digitale medier, Cecilie V. Jensen, viser til at valgkampanjen handler først og fremst om å treffe folk der de er, både gjennom fysisk tilstedeværelse ute blant folk, og på nett.

– Vi har valgt å prioritere annonsering i andre digitale kanaler enn Facebook. Det er en strategisk vurdering ut ifra trender, pris og hvor vi tror vi treffer potensielle velgere best, sier Jensen.

Powered by Labrador CMS