Amedias konsernsjef Are Stokstad. Foto: Birgit Dannenberg

Amedia styrker inntjeningen

Kjøpet av opplysningstjenesten 1881 bidrar til å løfte resultatet. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Mediekonsernet Amedia fikk et driftsresultat på 140 millioner kroner i årets tredje kvartal. Det er 21 millioner, eller drøyt 17 prosent bedre enn samme periode i fjor.

Øker marginen

Resultatet gir en driftsmargin på nøyaktig 11 prosent, opp fra 9,9 prosent i fjor. Før skatt lander resultatet på 87 millioner kroner, mot 60 millioner kroner i fjor.

– Dette er hyggelige tall å rapportere, sa konserndirektør Glenn Veiby for økonomi og finans under resultatpresentasjonen i Amedias lokaler fredag. 

Omsetningen i kvartalet øker med 6,5 prosent til 1,27 milliarder kroner. 

Resultatframgang

Ifølge en pressemelding fra konsernet har alle forretningsområder resultatframgang. Lokale Medier, hvor den norske avisvirksomheten ligger, øker driftsresultatet fra 67 millioner i fjor til 78 millioner kroner i år. Det skjer på en omsetning på 891 millioner kroner i kvartalet, noe som er opp 10 millioner fra i fjor.

– Lokale medier maktet i tredje kvartal å opprettholde totale annonseinntekter på samme nivå som fjoråret. Det er tilfredsstillende å se at dagspressen fortsatt står sterkt som annonsekanal og at vi øker vår markedsandel i printmarkedet, sier konsernsjef Are Stokstad i meldingen.

Trykk Norge, distribusjon og trykk Russland øker samlet driftsresultatet med én million kroner. 

– Amedia ser merkbare og positive resultater av konsernets digitale vekststrategi. Resultatet i 3. kvartal er tilfredsstillende, men vi har behov for kontinuerlige forbedringer. God inntjening er avgjørende for å ivareta vår samfunnsrolle i fremtidens medielandskap.

Digitalt

Digitale Medier 1881, som konsernet kjøpte for 280 millioner kroner tidligere i år, bidrar med 17 millioner kroner til resultatet. 

Men også på andre digitale områder styrker konsernet seg. Amedia rapporterer den digitale annonseandelen for konsernet som 25,8 prosent, noe som tilsvarer 136 millioner kroner. 

– Se på digitalandelen. Den er høyere enn de andre konsernene, konstaterer Stokstad fornøyd under resultatfremleggelsen.

Ifølge Veiby utgjør den digitale annonseomsetningen i tredje kvartal en halv milliard kroner på årsbasis.

Samtidig er ikke Amedia helt tilfreds med veksten i trafikk på mobilplattformen. Den ligger på samme nivå som andre store medieselskaper, med en økning på 72 prosent i oktober. Det er ned fra 78 prosent i september.

Andre negative nyheter i resultatet er at Amedia taper mer på det de rapporterer som «annen virksomhet». Her er tapet økt fra fem millioner kroner i fjor til ni millioner kroner i årets tredje kvartal.

Selskapet rapporterer en rentebærende gjeld på nær én milliard kroner. Økningen fra forrige kvartal skyldes utbetaling av utbytte og såkalte sesongmessige likviditetssvingninger.

Powered by Labrador CMS