Amedia leverte 476 millioner kroner i pluss på driften i fjor
Resultatframgangen skyldes digital abonnements- og annonsevekst i andre halvår og god kostnadskontroll.
Det rapporterer mediekonsernet i en pressemelding fredag. Resultatet er en forbedring på 96 millioner fra 2016.
– Vi gleder oss over et meget sterkt resultat. Den økonomiske handlefriheten vi har skapt gjennom 2017 skal brukes til å levere enda bedre produkter til glede for lesere og annonsører, sier konsernsjef Are Stokstad i meldingen.
Amedias rapporterer at deres 63 lokalaviser ved årsskiftet hadde 160.000 heldigitale abonnenter etter en vekst på 45 prosent gjennom siste år. I sum økte antall abonnenter med 4,3 prosent, mens abonnementsinntektene økte med 8,4 prosent.
– Veksten er resultatet av et systematisk arbeid med å utvikle innholdet i Amedias lokalaviser. Et stadig bedre digitalt tilbud har ført til at titusener har gjenoppdaget betydningen av en god lokalavis. Landet rundt er Amedias aviser lokale allmennkringkastere som leverer oppdaterte nyheter døgnet rundt og direktesendinger fra hendelser, folkemøter, kultur- og sportsarrangementer, sier Are Stokstad i meldingen.
Konsernet skriver videre at annonseinntektene falt med 12,9 prosent i fjor, men at utviklingen bedret seg gjennom året. I andre kvartal lanserte Amedia en programmatisk annonseløsning basert på Googles annonseteknologi.
Konsernets samlede inntekter falt i fjor med to prosent. Driftsinntektene var på 3,5 milliarder i fjor mot 3,6 milliarder kroner i 2016. Resultat før skatt endte i fjor på 420 millioner kroner mot 221 millioner kroner året før.
Mediekonsernet, som eies av en selvstendig stiftelse, skriver at det ved årsskiftet er gjeldfritt og har en solid finansiell stilling med en egenkapitalandel på 55,5 prosent.