OFFENSIV: Amedia-sjef Are Stokstad varsler en digital offensiv i 2014. Foto: Birgit Dannenberg
OFFENSIV: Amedia-sjef Are Stokstad varsler en digital offensiv i 2014. Foto: Birgit Dannenberg

Digital betaling for alle 

Amedia skal ha nettbetalingsløsninger på plass i hele konsernet i løpet av 2014.

– Vi kommer til å oppleve stor dynamikk på digitalområdet i 2014. Alle mediehusene våre skal få på plass digitale betalingsløsninger i løpet av neste år, sier konsernsjef Are Stokstad til Journalisten.

Han bidro imidlertid ikke med flere detaljer om hvordan dette skal skje, da Amedia la fram sitt kvartalsregnskap fredag. Men Stokstad brukte Sandefjords Blad, som har lukket alt innhold bak betalingsmur, som eksempel. Der har digitaliseringen av abonnementsmassen skjedd raskt.

45.500 med digital tilgang

God vekst i digitale annonseinntekter og innlemmelsen av Digitale Medier 1881 bidro til en resultatframgang på 24 millioner kroner for Amedia i årets tredje kvartal. Antall daglige nettbrukere økte med 10,2 prosent, mens veksten i antall daglige mobilbrukere endte på 72 prosent.

Amedia registrerte en sterk vekst i antall abonnenter med digital tilgang. Antallet økte til 45.478, hvorav 18.173 er rene digitale abonnenter som har valgt å ikke motta noen papirutgave.

65 prosent er digitale

Amedia har i dag fem pilotprosjekter for digital betaling på nett: Drammens Tidende, Glåmdalen, Haugesunds Avis, Sandefjords Blad og Tønsbergs Blad.

Sandefjords Blad, som 15. januar i år lukket hele sin nettutgave for ikke-betalende, kan vise til det beste resultatet så langt med 7.182 betalende digitalbrukere. Det gir en konverteringsgrad på 65 prosent, noe som betyr at seks-sju av ti abonnenter har koplet seg til lokalavisas digitaltilbud.

– Dette viser at det er mulig å lykkes med å digitalisere abonnementsmassen. Vi har høstet mye lærdom og erfaringer som vi nå skal ta med oss videre, sier konsernsjefen.

– Større enn VG

De fem mediehusene hadde til sammen 31.000 daglige digitalabonnenter i oktober. Tallet omfatter også brukere som mottar papirutgaven.

– Det er tusen mer enn det tilsvarende tallet Torry Pedersen opererer med for VG, sa en fornøyd Stokstad da Amedia la fram kvartalsregnskapet fredag.

Antallet månedlige brukere som har betalt for digitale produkter i de fem Amedia-avisene endte på 82.000 i oktober. Tallet inkluderer både såkalte pluss-brukerne og individuelle abonnenter på alle eavisene i konsernet.