Finalistene: Fra venstre Veslemøy Tvedt Fredriksen, Jane Throndsen og Gunn Helen Hagen.

En av dem blir årets forbilde

Finalistene til prisen Årets kvinnelige medieleder kommer alle fra de store avishusene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Prisen deles ut hvert år av Medienettverket - Forum for kvinner i ledelse, som er et faglig forum for kvinnelige ledere i mediebransjen.

– Prisen går til en kvinne som har markert seg særlig som leder og kan vise til oppnådde resultater. I tillegg skal vinneren framstå som et forbilde for andre kvinnelige medieledere og bør ha bidratt aktivt til å fremme kvinnelig lederskap i bransjen, sier Margrete Hansen, leder i Medienettverket.

Her er de tre finalistene som kjemper om å bli Årets kvinnelige medieleder:

* Annonsedirektør Gunn Helen Hagen i Aftenposten

* Magasinredaktør Jane Throndsen i VG

* Administrerende direktør Veslemøy Tvedt Fredriksen i Bergensavisen

Resultatorientert

Veslemøy Tvedt Fredriksen er også direktør for Amedias region Vest. Juryleder Astrid Aune beskriver henne som målrettet og resultatorientert.

– Hun har fått de ansatte med seg mot felles mål gjennom metodikken løftebasert ledelse og dette har skapt synlige resultater, spesielt på annonsesalg. Hun er en leder som også tør å utfordre alle nivåer i organisasjonen, både strategisk og operasjonelt.

Modernisering

Jane Throndsen er også konstituert nyhetsredaktør i VG. I rollen som magasinredaktør i VG har Throndsen stått i bresjen for en fornying og modernisering av feature- og fotojournalistikken i VG. Under Throndsens ledelse har VG Helg blitt kåret til Årets avismagasin de siste to årene.

– Jane er en tydelig, kvinnelig rollemodell og en inspirasjon for andre kvinner som vurderer om de skal si ja til krevende lederoppgaver. Hun er flink til å se andre og løfte fram kvinnelige kandidater til nye oppgaver og lederjobber. Janes væremåte skaper entusiasme og glede blant medarbeiderne hun leder og i VG-huset for øvrig, sier Aune.

Transformasjon

Gunn Helen Hagen har, siden hun startet i stillingen som annonsedirektør i Aftenposten i juni 2012, gjennomført en stor transformasjon i Aftenpostens annonseavdeling. Samtidig med nedbemanning har samtlige selgere fått nye kundeporteføljer.

 – Gunn Helen beskrives som en som er tydelig på målene, men åpen for hvordan målene skal nås. Hun har gjennomført et omfattende kulturarbeid som har snudd humøret og energien i hele organisasjonen på 140 medarbeidere, og Aftenpostens posisjon hos kunder, medie- og reklamebyråer er styrket, sier jurylederen.

Siden 1999

Prisen deles ut av kulturminister Thorhild Widvey under Medienettverkets seminar på Holmen Fjordhotell 16. oktober. Prisen er blitt delt ut siden 1999 og fjorårets vinner var administrerende direktør i Adresseavisen, Tove Nedreberg.

Tidligere vinnere er blant andre Kristin Skogen Lund, Ellen Arnstad og Kjersti Løken Stavrum.

Powered by Labrador CMS