Arne Krumsvik. Foto: Birgit Dannenberg
Krumsvik slakter Mediedagene
BERGEN(Journalisten): Vil ha mer forskning. Underlig kritikk, parerer festivalsjefen.
I Khrono kommer førsteamanuensis Arne H. Krumsvik ved Institutt for journalistikk og mediefag på Høgskolen i Oslo og Akershus med kritikk mot Nordiske Mediedager i Bergen.
Grunt
- Mediedagene har blitt et glatt tv-show uten faglig dybde, sier han til Khrono og legger til at innholdet under konferansens to dager gjør at medieforskere skal ha problemer med å finansiere sin deltakelse.
Riktignok arrangeres forskerkonferansen «Nordic Gender & Media Forum» dagen før mediedagene går av stabelen. Dette mener han er et godt arrangement. Men Krumsvik synes forskerne også burde slippe til på hovedscenen under Mediedagene.
- Verken bransjefolk eller forskere har vondt av å høre litt mer på hverandre, sier han.
Bredde
Festivalsjef Guri Heftye leser artikkelen hastig på Journalistens laptop ved registreringen til Mediedagene. Folk strømmer forbi. Hun undres over kritikken fra Krumsvik.
- Det er en underlig beskrivelse av en fagkonferanse som tilbyr 50 foredrag fra hele bransjen.
Han sier da at Rolv Erik Ryssdal, tv-sjefene og Yavuz Baydar, medieombudsmannen i Tyrkia, er glatte og ikke har innnhold. Jeg synes det er en rar beskrivelse som jeg ikke kjenner meg igjen.
1.700 deltakere
Heftye mener konferansen tar for seg bransjens utfordringer. Det er ikke bare solskinnshistoriene som drøftes, men også transformasjonen mediene står overfor.
Festivalsjefen viser til at Institutt for informasjons- og medievitenskap ved Universitet i Bergen er blant grunnleggerne av Mediedagene og er også med i programkomiteen.
Krumsvik er ikke blant de 1.700 som er registrert under årets konferanse.
- Jeg inviterer ham selvfølgelig til å komme og se hva vi driver på med. 1.700 mener vi gjør noe riktig, sier hun og karakteriserer Medienedagene som konferansenes Etter børs.
- Vi har bredden og det handler ikke bare om én ting.
Lanserer forskningssenter
Medieforsker Krumsvik etablerer nå Senter for tverrfaglig medieforskning. Dette skal være et virtuelt forskningssenter hvor HiOA er vertsinstitusjon. Flertallet av forskerne som så langt er med i forskningssenteret kommer fra høyskolen. Formålet er tverrfaglig forskning rundt rollene mediene innehar, deres kulturelle, sosiale, politiske, teknologiske og økonomiske betingelser.
Les mer om forskningssenteret i dette intervjuet med Arne Krumsvik.