Budstikka vil innføre nettbetaling før årsskiftet. Illustrasjon: Tor Edvin Strøm
Budstikka vil innføre nettbetaling før årsskiftet. Illustrasjon: Tor Edvin Strøm

Vil innføre nettbetaling

Budstikka vil ta betalt av nettpublikummet før snøen gjør comeback på Østlandet.

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Onsdag morgen sendte Asker og Bærum Budstikke ut en pressemelding med resultatet for årets fire første måneder. Nederst i teksten var følgende setning gjemt bort: «Det arbeides med utvikling av digitale brukerbetalingsmodeller for lansering i 2. halvår».

Administrerende direktør Terje Tandberg sier at det var med skrekkblandet fryd at setningen ble lagt inn. Men ambisjonen står fast. Før snøen kommer tilbake ønsker han å ta betalt av publikummet som leser budstikka.no.

– Vi følger spent med på hva som testes i Norge nå, blant Hallingdølen, Fevennen og etter hvert Drammens Tidende og Tønsbergs Blad. Det er spennende tider og bra at ulike mediehus prøver forskjellige løsninger, sier Tandberg.

Freemium

Budstikka vurderer en freemium-modell, som betyr at avisa vil legge deler av innholdet bak betalingsmur, mens noe innhold fortsatt skal være gratis.

Årsaken til at de heller mot å beholde noe innhold åpent tilgjengelig er at avisa har opplevd en vekst på 38 prosent daglige brukere på et år. Men Tandberg understreker at de ikke har konkludert på hvilken modell de lander til slutt.

Han vil ikke svare på hvilket prisnivå leserne må belage seg på fordi avisa fortsatt er i «tenkeboksen».

Når det gjelder teknisk løsning sier han at det gir noen utfordringer, men at de skal klare å løse det i løpet av 4. kvartal. Avisen bruker i dag Edda Medias plattform og rammeverk, og må derfor bygge betalingsløsningen på denne.

Powered by Labrador CMS