– Vi kuttet kostnader så godt vi kunne, som de fleste andre aviser, forteller iLaks-redaktør Aslak Berge.
– Vi kuttet kostnader så godt vi kunne, som de fleste andre aviser, forteller iLaks-redaktør Aslak Berge.

– Inntektene var søkk borte. Vi hadde ikke en krone i omsetning på tre-fire uker

Men iLaks hentet seg inn igjen og tredoblet resultatet.

Publisert

– Det var utvilsomt en risikabel investering, særlig i det uoversiktlige markedet i den perioden, sier Aslak Berge, ansvarlig redaktør i iLaks, i en pressemelding.

I fjor vår, midt under den første koronapanikken, kjøpte Octavian Forlag 100 prosent av aksjene i den bergensbaserte nettavisen iLaks. Selger var Schibsted, som igjennom datterselskapet Bergens Tidende hadde vært storeier siden 2014.

– Inntektene var søkk borte. Vi hadde ikke en krone i omsetning på tre-fire uker. Så vi kuttet kostnader så godt vi kunne, som de fleste andre aviser, forteller Berge.

iLaks er i tillegg en åpen avis, uten abonnementsløsning.

– Det betyr at vi ikke har fordelen av løpende inntekter fra abonnenter, og gjør oss dermed sårbar når annonsemarkedet tørker inn. På den annen side gir det oss relativt høy trafikk, sammenlignet med våre nærmeste konkurrenter, og dermed et godt annonseprodukt.

Berge forteller videre at utover høsten kom annonsemarkedet tilbake til normalen.

– De siste åtte-ni måneder har vi hatt svært høy aktivitet. Enkelte bannerplasseringer har faktisk vært utsolgt i lange perioder.

Omsetningen endte på 7,5 millioner kroner i 2020 - opp 13 prosent fra året før. Og resultat før skatt ble 3,1 millioner.

Noe som derimot er blitt en utfordring for nisjeavisen, er holde på flinke folk, sier redaktøren.

– iLaks er en talentfabrikk, og har de siste årene utviklet en rekke dyktige journalister som har blitt «kjøpt opp» av større mediebedrifter enn vår. Men slik er spillet, og det må vi akseptere, sier Berge.

Under samme paraply ligger SalmonBusiness, iLaks' engelskspråklige søsteravis.

– Vi er internasjonalt rettet, akkurat som lakseeksporten. Bransjen vi dekker er i sterk vekst, er innovativ og har usedvanlig lyse utsikter. Her er rikelig med stoff å skrive om. Og til det trenger vi flere flinke og skriveglade journalister.

Powered by Labrador CMS