Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

NRK avpubliserte toppsak

– Vi ble gjort oppmerksomme på faktafeil.

Publisert   Sist oppdatert
  • SISTE: NRK-artikkelen er nå tilgjengelig igjen. Se oppdatering fra NRK nederst i denne saken.

«Regjeringen vil kutte kraftig i minstesatsen i arbeidsavklaringspenger for unge under 25 år», skrev NRK i en artikkel som var et av hovedoppslagene på nrk.no fredag morgen.

Artikkelen fokuserte på en gutt i slutten av tenårene som vil bli rammet av kuttforslaget. En rekke personer delte artikkelen i sosiale medier. Blant andre stortingsrepresentant og SV-leder Audun Lysbakken.

Lysbakken skrev blant annet: «Jeg tok opp dette usle kuttet med statsministeren i Stortinget i dag.»

Etter en stund dukket det opp spørsmål på Twitter om hvorfor lenken til artikkelen ikke lenger virket.

I stedet for artikkelen om arbeidsavklaringspenger, kommer man nå til en side med følgende beskjed: «Beklager, siden du leter etter finnes ikke, eller nettadressen er feil».

Artikkelen er heller ikke å finne lenger på nrk.no-forsiden, og den dukker ikke opp om man bruker søket på nettsiden.

Første forsøk på å få en forklaring fra NRK-redaktør Espen Olsen Langfeldt ender med at han sier at han skal ringe tilbake. Nesten to timer senere får vi svar:

«Saken er avpublisert midlertidig da vi ble gjort oppmerksomme på faktafeil. Denne saken vil bli publisert igjen med tydelig markering på hva som er endret i saken. Vi valgte å avpublisere midlertid for å forhindre spredning av feilaktige opplysninger», skriver han i en e-post.

Ved 18-tiden fredag ble NRK-saken publisert igjen. Artikkelen innledes nå med følgende forklaring:

«NRK publiserte denne saken fredag morgen, men den ble midlertidig avpublisert da vi ble gjort oppmerksom på feilaktige opplysninger, hvor AAP-ordningen og sykelønnsordningen ble blandet sammen. NRK har nå oppdatert artikkelen med nye opplysninger.»