Droppet lettkledde damer
BERGEN (Journalisten): Ble årets magasin.
«Modige forsider gjør at bladet står stødig og skiller seg ut i bladhyllene. I et fallende magasinmarked har de utmerket seg med vekst i både opplagstall og lesertall, det er intet annet enn imponerende,» skriver juryen om bladet Mann som er kåret til årets magasin under medieprisene i Bergen.
At en liten redaksjon viser vilje og evne til å snu opp ned på produktet og samtidig satse på det de tror på, gjør at Mann ble kåret til årets magasin foran Topp, Plot, Tara Smak og Det Nye.
Sistnevnte fikk med seg en annen prestisjepris hjem fra Bergen. Med Jenny Skavlan på førstesiden vant Det Nye prisen for årets forside.
«Friskt, lekent, stilrent og gjennomtenkt. Tar modige logogrep uten å miste lesbarhet. (…) delikat og sobert utført.»
Årets forbrukersak var det bilbladet Autofil som stakk av med for artikkelen «Brød og sirkus til folket».
Med artikkelen «Fliser til velvære» kaprt Elle Decoration prisen for årets inspirasjonssak.
Årets featuresak vant Stella med artikkelen «Maktens prinsesse» om Hadia Tajik.
Magasinet Bake er årets nyskapning, mens årets magasinfoto ble vunnet av KK og fotograf Geir Dokken for et portrett av Anbjørg Sætre Håtun.