Til venstre Bodø-graverne Iris Lyngmo og Inger Anne Lillebø i forgrunnen. Bak Jens M. Johansson (nærmest) og André Verløy. Foto: Martin Huseby Jensen
Til venstre Bodø-graverne Iris Lyngmo og Inger Anne Lillebø i forgrunnen. Bak Jens M. Johansson (nærmest) og André Verløy. Foto: Martin Huseby Jensen

Graveteamet havnet i Bodø

Bodø (Journalisten): Fire år etter at første spadetak ble tatt, er det like før Avisa Nordland kan høste av gravingen sin. Med hjelp fra Skup.

Publisert   Sist oppdatert

Journalisten ble med Skups graveteam til Bodø for å følge dem og Avisa Nordlands journalister under de siste dagene med veiledning før deadline.

– Jeg er spent på hvor langt de er kommet.

André Verløy og Jens M. Johansson har nettopp entret ankomsthallen på Bodø lufthavn. SAS-flight SK4104 kom inn sidelengs. Det kiler nesten like mye i magen til graverne i Bodø som det gjorde for hjelperne fra Skup under innflygingen.

Ved utgangen tar AN-journalist Iris Lyngmo imot de to utsendte fra Skup.

– Vi har fått på plass en tidslinje, sier Iris Lyngmo mens vinden kryper ned ryggen på de nyankomne.

Papirmølla

Det er en orden i kaoset av papirer som fyller store deler av bordet i møterommet Korrekturen i ANs førsteetasje. På en hylle langsetter den ene veggen ligger flere dokumenter, sirlig sortert i grønne mapper.

– Vi har brukt fire dager på å gå gjennom alt, og klage og leite. Vi har styret litt med å finne ut av rollene til folkene i Bodø Sightseeing. Vi har ringt Brønnøysund, og så viser det seg at vi får feil informasjon, sier Inger Anne Lillebø.

Det er tre år siden Lillebø skrev den første artikkelen om bråket i Nordland Taxi, og året etter om pasienttransporten. Siden har det blitt flere, både fra henne og fra Lyngmo. Men på nyåret begynte de å grave i sakskomplekset. Lillebø forteller at tilslaget på søknaden om gravhjelp fra Skup har vært ganske avgjørende for å komme til bunns i saken og få grep om roller og eierforhold.

– Det har satt litt ekstra press på ledelsen, og det har ført til at de har satt av tid til oss, sier hun i kantinekøen.

Saken

På tampen av april 2007 legger Helse Nord pasienttransport i åtte kommuner i Salten ut på anbud. 22. januar kommer pressemeldingen fra Helse Nord om at Bodø Sightseeing har vunnet anbudet, foran Nordland Taxi som har kjørt for helseforetaket tidligere.

Gjennom året kommer det store protester fra Nordland Taxi og i midten av juli feller Klagenemnda for offentlige anskaffelser (Kofa) Helse Nord for ulovlig anskaffelse.

Året etter avslører Avisa Nordland at Bodø Sightseeing bryter lov om overtid. Enkelte sjåfører jobber mer enn 250 timer overtid i måneden.

Tidligere har stortingsrepresentanter fra regionen bedt statsministeren gripe inn i tilbudet som de mener er for dårlig.

Pasienter blir ikke hentet, biler kjøres uten løyver, uten taksameter og enkelte av de involverte i Bodø Sightseeing er i beste fall inhabile.

Så, på begynnelsen av 2010, får AN beskjed om at de har vunnet Skups graveteam.

Case

Rundt møtebordet forteller Lillebø og Lyngmo de to fra Skup hva de har fått til siden sist. Skup-graverne lytter og mener arbeidet med hovedreportasjen begynner å ta form. Lyngmo foreslår mulige caser i det som de håper skal bli den første av flere artikler.

– Det er ei dame som ikke er blitt hentet som avtalt seks ganger. Til slutt orket hun ikke mer, og kuttet ut behandlingen, forklarer Lyngmo.

På bordet foran ligger Excel-ark med kjørelistene til pasienttransporten graverne i Bodø har fått ut gjennom kilder. Dokumentene er detaljerte med navn og hva slags hjelp pasientene trenger.

– Jeg har aldri vært borti så mange dokumenter på én sak før.

Verløy mener dokumentene kan gi leserne en verdifull ekstrainformasjon. Han foreslår å få dem skannet slik at de kan legges ut på nett.

Illustrasjonen

Mens dokumentene er mange, er bildene færre. Fotograf Tom Melby blir for første gang koblet inn i saken. Han er usikker på hvordan hovedoppslaget best kan illustreres og spør Johansson som har erfaring fra slikt arbeid i Dagens Næringsliv om hvordan det kan løses.

– Det er ikke den mest stilige saken å illustrere, sier Jens. Han mener artikkelen helst skal ha bilder av at det skjer noe, gjerne i anledning syketransport.

Uken før hadde Melby vært på jakt etter nettopp det bildet. Han hadde fått beskjed om at pasienttransporter pleier å komme til sykehuset på et fast tidspunkt hver dag.

Melby ønsker dessuten bilde av en av firmaets store biler som brukes i pasienttransportene. Iris vil også ha bildet av varslerne de skal møte senere samme dag.

– Hva om du tar bilder av dem gående ned fra sykehuset?

– Det er de vanlige bildene, svarer Melby.

– Men du får ikke actionbilder i denne saken, fortsetter Iris.

– Nei, men det er fint at personene i bildene gjør noe.

Melby er også bekymret for at saken kan rakne som følge av at han fotograferer tett på Bodø Sightseeing.

– Dere må komme over det nå. Det gjør ikke noe lenger, dere har skrevet om saken i noen år. De vet det, sier Jens.

Ørkenvandring

Midt i diskusjonen om fotografering kommer sjefredaktør Jan-Eirik Hanssen inn på møterommet. Redaktøren ønsker at de to Skup-graverne skal bruke litt tid under morgenmøtet neste dag. Slik at også de andre i redaksjonen får innblikk i hvordan gravingen går.

– Hvordan går det? Er vi midt i ørkenen? Hanssens blikk går fra sine gravere til Johansson og Verløy.

Johansson mener teamet er godt på vei, og sier det ser ut til å bli gode reportasjer.

Verløy legger til at det er viktig at redaksjonen ikke slipper saken så snart de første artiklene er publisert.

– Det kan være oppfølginger å grave videre på.

Blinkskudd

Etter å ha spanet ved sykehuset en time i stiv kuling kommer Tom tilbake og har fått skuddet han ønsket: Sjåfør med pasient på vei ut i minibuss, akkurat slik han hadde håpet.

Teamet er storfornøyde. Om knappe to timer skal Lillebø og Lyngmo møte fem sjåfører som forhåpentligvis vil stille til fotografering og gi dem ytterligere informasjon de kan bruke.

– Jeg vet ikke om alle vil stå fram med fullt navn og bilde. Hovedkildene våre vil nok stille opp, mener Lyngmo.

Rundt bordet drøftes det om de skal snakke med de fem sjåførene samtidig. Faren, påpekes det, er at om en av dem sier han har hørt en ting, så er veien kort til at en annen stemmer i og fjæra blir til et hønsehus.

Struktur

Materien i saken de to AN-journalistene har gravd i er komplisert. Såpass at hovedreportasjen ikke vil kunne ta for seg alt.

Johansson forklarer at artikkelen må skrives enkelt siden det er et omfattende sakskompleks, og kan virke uoversiktlig for leserne dersom de lasser på for mye.

– Dere må finne hovedfokus. Er det Helse Nord eller er det Bodø Sightseeing? Dere må ha egne avsnitt på hvert moment, hvis ikke blir det vanskelig å forklare. Første avsnitt skriver dere om lovbrudd. Så kjører dere noen avsnitt uten lovbruddene. Dere kan vende tilbake til det senere. Kanskje etter presentasjonsavsnittet.

De fire graverne drøfter hva som bør være hovedsaken. Deretter kommer oppfølgingen utover i uken.

– Kanskje vi skal spare artikkelen om fakturarotet til mandag? Lyngmo ser på coachene.

– Den delen blir fort veldig komplisert å forklare i hovedreportasjen, legger Lillebø til.

– Dere bør touche innom det i den første reportasjen, men det kan være en idé å spre det, samtykker Johansson.

– Og på dag tre tar vi reaksjoner og pasientombud på dag fire, fortsetter Lyngmo.

Trakk seg

Klokken passerer 17 mandag ettermiddag. Gravegruppa venter på de fem sjåførene som skal stille til fotografering og gjennomgang av informasjonen. Fem minutter over er det klart, tre av dem stiller ikke.

– Jeg har ikke tenkt å gi meg, sier Iris. Hun nekter å la dette bli et hinder.

Dagen derpå

Sammen med Iris stiller André og Jens på morgenmøtet for å briefe de redaksjonelle mellomlederne om hvor prosjektet står.

Tilbake i møterommet Korrekturen forsøker Iris å få de tre som trakk seg kvelden før til å stille likevel. Håpet er at de kanskje vil møte opp under lovnad om å få være anonyme. Men ingen vil gi et konkret ja eller nei.

– Det er ikke helt uvanlig at folk uteblir. Jeg tror man kan hente dem inn igjen, sier Johansson.

Sjefen for Bodø Sightseeing har tidligere vært vanskelig å få i tale, tirsdag morgen formulerer Inger Anne sammen med Skup-graverne en epost til ham hvor de i grove trekk forteller hva de jobber med, og at det ville vært fint å få intervjue ham i sakens anledning.

– Jeg har ikke sendt den ennå. Vi vil få sjåførene til å stille først, men den skal sendes i dag, forklarer hun.

Fra tanke til ord

Etter måneder med arbeid er tankekartet på plass og anslaget i reportasjen formes om og om igjen. En vanskelig affære etter å ha fokusert på gravingen over så lang tid.

– Jeg sliter med skrivesperre, sier Lyngmo samtidig som at fingrene hennes lager smattelyder på tastene.

Lillebø på sin side forsøker å få tilsvar fra Helse Nord, som ser ut til å gå greit. Mens inngangen på saken diskuteres ringer Arbeidstilsynet, som skulle gjennomført en undersøkelse, men dette har sklidd ut.

– Hei, her løsner det, sier Verløy.

Sakte, men sikkert, og med innspill fra de to Skup-coachene, formes setninger som igjen blir avsnitt. En halv time over lunsj påtvinges en pause. Det er halvannen uke til Skup-konferansen, den optimale publiseringsdagen.

– Nå tar vi en pause, og så får vi heller vaske manuset senere, sier Inger Anne.

På tampen

Tirsdagen faller enda flere biter i puslespillet på plass. Lillebø har vært hos Pasientombudet og kommer tilbake tydelig fornøyd.

– Jeg har fått flere avviksmeldinger som bekrefter det sjåførene sier. Pasientombudets sitater styrker saken.

– Nei, nei, nei. Det går jo ikke! Lyngmo taster hardt på telefonen. Gleden har kjapt gått over i frustrasjon. Bodø-graverne har fått epost fra Helse Nord som tidligst har mulighet til å gi tilsvar dagen før Skup-konferansen. Det er dagen etter hovedoppslaget skal være i boks.

– Vi må finne en annen løsning. Foreslå at vi ikke trenger å gjøre intervjuet i ordinær arbeidstid. Hva med søndag?

Sju dager senere

Det er gått ei uke siden Verløy og Johansson var på siste besøk i Bodø. Går alt etter planen har ANs lørdagsutgave en stor rigg i sitt helgemagasin. Vi ringer Lillebø og Lyngmo:

– Det har vært hektisk. Vi har slitt med å få tilsvar fra Helse Nord som ønsket ti dager på seg. Men vi fikk det til på tirsdag, forklarer Lyngmo.

– Og så var vi veldig usikre på om Spørke i Bodø Sightseeing ville snakke med oss, han har tidligere ikke villet uttale seg. Men vi var hos ham på tirsdag og da var han vennlig. Vi brukte to og en halv time på intervjuet. Vi hadde sendt ham spørsmål på forhånd, og han har fått mulighet til å komme med tilsvar på alle punkter. Vi bretter ham ut på en dobbeltside, for det er så sjelden han uttaler seg, sier Lillebø.

De to sier skrivejobben har vært enorm, og at de har møtt noen etiske utfordringer rundt kildene i saken, uten at de ønsker å utdype hva det går i.

– Blir dere ferdige med reportasjen til Skup?

– Ja, roper de over telefonen.

– Hovedreportasjen er nå til desking, men om vi får tid til å komme oss til Skup, det spørs, sier Lillebø og humrer.

Lørdag har AN satt av åtte sider til dokumentaren. Mandag kommer det nok en avsløring, i tillegg vil det komme oppfølginger gjennom hele uken.