Klassekampens digitalutgave har fått designpris.
Klassekampens digitalutgave har fått designpris.

– Klassekampen har skapt en digital avis som bevarer den gode leseopplevelsen fra papirutgaven

Nå får avisen utmerkelsen DOGA-merket

Published

– DOGA-merket løfter frem de beste prosjektene der design og arkitektur har bidratt til innovasjon og verdiskaping. Her ligger det mye samfunnsnyttig nyskaping til læring og inspirasjon for andre, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen i en pressemelding.

Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i Design og arkitektur Norge (DOGA), legger til at DOGA-merket er en av de mest prestisjefulle norske prisene som deles ut til design- og arkitekturprosjekter.

– Når du blar i Klassekampens digitale avis, får du et friminutt fra masete oppdateringer og tabloid støy, sier han.

Juryen er imponert over den digitale utgaven av Klassekampen, og understreker i sin begrunnelse at dette er mye mer enn bare å sette strøm til papir:

«Selv i en forholdsvis liten organisasjon som Klassekampen, der en snarvei sikkert kan virke fristende, har de vært tro mot sjelen og tatt seg bryet med å brekke om moduler og skalere annonser, og generelt gått grundig til verks for å skape et produkt som inviterer til en god leseopplevelse. Det står det respekt av.»

Juryen konkluderer med at Klassekampens digitale utgave har klart å bevare den gode leseopplevelsen fra papirutgaven.