En av de viktigste påsketradisjonene i landet vårt er såkalte «hermetikknyheter» – nyheter som ikke er ferskvare, og derfor strengt tatt ikke er nyheter. På samme måte som hermetiserte pærer strengt tatt ikke er pærer.
Tradisjonen med hermetikknyheter holdes i hevd for å minne oss om Jesu lidelser på korset. Akkurat som hermetiserte pærer finnes for å minne oss om skjærsilden.
Hermetikknyheter trenger ikke være vanskelig å lage, særlig ikke hvis du følger 5080s fem-trinnskurs.
1. AKTUALITET
Hermetikknyheter er produsert lenge før de kommer på trykk, men skal likevel gi et skinn av aktualitet. Dette skinnet av aktualitet kan skapes ved at du tar en titt på kalenderen før du skriver saken.
Hvis du for eksempel skal skrive en hermetikksak til påsken for et journalistisk fagblad, kan du lage en sak om hermetikknyheter i påsken (TIPS: Prøv å få til så mange sammenlikninger med ordentlig hermetikk som mulig.)
2. EGENPRODUKSJON
Ingen vet hvordan verden ser ut om påsken når man skriver hermetikknyhetene i februar. Den eneste måten å vite hvordan nyhetsbildet vil se ut langt frem i tid, er å lage sine egne nyheter.
De fleste nyheter omhandler imidlertid lovbrudd eller ulykker, og de færreste aviser har nok advokatmidler til å fremprovosere slike nyheter. Derfor har det i Norge blitt tradisjon for å bestille en meningsmåling eller et portrettintervju med en kjendis.
En stor fordel med disse nyhetene er at de krever lite research. Slike saker gir deg ikke Skup-prisen, men du kan banne på at de havner på forsiden.
Husk på at hermetikknyheter har omtrent samme holdbarhet som vanlig hermetikk, ca 3-5 år. For eksempel vil portettintervjuer med Kong Olav i dag gi en litt rar smak i munnen. (TIPS: Prøv å gi inntrykk av at meningsmålingen angår leserens hverdag ved å utheve ord som «DU» og «DEG», for eksempel «Sjekk hva DU mener om DIN nabo, og hva DIN nabo mener om DEG»)
3. SAMLENDE FUNKSON
I motsetning til ordentlig hermetikk, er hermetikknyheter noe som hører høytider til. Det er først og fremst helligdagene i jul og påske som preges av hermetikknyheter.
Fordi høytidenes funksjon er å samle folket, bør hermetikknyhetene være av en samlende karakter (På tross av at hermetikkmat ikke er vanlig i høytider, kan den også ha en samlende funksjon, for eksempel i ruinene etter en atomkrig).
En meningsmåling virker samlende fordi den gir uttrykk for folkeviljen. Dette er et mysterium siden det bare er selskapssyke gamle damer som svarer på slike rundspørringer, men kanskje kan det forklares ved at folk flest identifiserer seg med gamle selskapssyke damer (flere meningsmålinger peker i den retning).
En meningsmåling bør ikke omhandle kontroversielle tema som konflikten i Midtøsten, men heller hvordan folket oppfatter nasjonale symboler som Kongen eller X-faktor-Chand.
Av samme grunn vil det gjøre seg dårlig med et koselig portrettintervju med Jørgen Lorentzen. Gamle topp-politikere som i dag fremstår som koselige besteforeldre er her en sikker vinner (TIPS: Pass på å ikke minne leserne om alt det grusomme politikeren en gang stod for).
4. EKSPERTTIPS
Eksperttips er en god måte å lage hermetikknyheter på. Her må du bare passe på å ikke velge for kontroversielle emner. Ekspertene bør ha meninger, men om uviktige saker.
Ekspertråd om hvordan utrydde fattigdommen er skivebom, mens et ekspertråd av denne typen kan anbefales: «Slik bør DU feire DIN bypåske» (legg merke til at vi har gitt saken et skinn av aktualitet, og får det til å se ut som den angår LESEREN).
Bedre er det om du kan kombinere flere hermetikk-elementer i samme sak, for eksempel et nasjonalt symbol: «Slik bør Gro feire sin bypåske».
De mest avanserte kan forsøke seg på å flette inn folkeviljen, eksempelvis: «Slik bør folk mene at Gro skal feire sin bypåske» (TIPS: Prøv å del opp antall tips i enten 3, 5, 7 eller 10 – da ser det veldig smart ut. Hvis du har seks eller fire tips, slå sammen et par av punktene).
5. TESTER
Prøv å bruke fantasien: Hvordan ser hverdagen til leserne dine ut under høytiden? Sannsynligvis vil for eksempel folk i påsken lese mange tester. Da er én mulighet å lage en sak hvor du tester de beste påsketestene.
Du bør finne frem til et testpanel av personer som er trolige til å benytte seg av slike tester - det vil si at de kan lese, og at de har fri i påsken. Utover dette, bør du stille så få krav som mulig. Det er viktig at panelet fremstår som en mest mulig tilfeldig sammenrasket gjeng.
For å skape denne effekten, skrap sammen et tilfeldig utvalg av dine venner. Ikke fortell dem hva de skal være med på, slik unngår du at de pynter seg for mye, og dermed hever seg over vanlige folk.
En god tommelfingerregel for å finne ut om panelet er folkelig nok sammensatt, er at antallet personer er mindre enn antallet haker. Fett virker samlende i høytiden.
AVRUNDENE KOMMENTARER
Alle gode hermetikksaker bør avsluttes med avrundene og forsonende kommentarer. Her kan du oppsummere de viktigste punktene, og si at nå er forholdene lagt til rette for en perfekt påskefeiring, eller at den nasjonale personligheten går en fredfull påske i møte.
Husk på at hermetikknyheter er som hermetikkmat: Praktiske og slappe.
Avslutt gjerne med et PS, siden artikkelen da får et preg av et personlig brev til leseren. Dette vil dempe leserens lyst til å kreve pengene tilbake for en uinteressant avis.
God påske, da!
PS. Hermetikknyheter må ikke forveksles med «agurknyheter», siden det er et helt annet ord.