Ansvarlig redaktør Svein Ove Isaksen. Foto: Bente Elmung
Nye produkter løftet annonsesalget
Mens stilling- og eiendomsannonsene falt, økte Røyken og Hurums Avis reklameomsetningen.
Onsdag fortalte Journalisten om Østlendingen som hadde annonserekord denne uken, trass i nedgangen i annonsemarkedet. Nå viser det seg at også Røyken og Hurums Avis opplever annonsevekst.
Foran budsjett
Avisen konstaterer at omsetningen av eiendomsannonser er falt med 30 prosent og at stillingsmarkedet så langt i år er redusert med to tredjedeler sammenlignet med fjoråret. Likevel opplever avisen en god økning i annonseomsetning i løpet av årets to første måneder.
– Vi så at stilling og eiendom ville gå kraftig tilbake, og da måtte vi utarbeide nye produkter for annonsørene våre, sier ansvarlig redaktør Svein Ove Isaksen.
Isaksen forteller at man valgte å fokusere på temabilag og at det har kompensert for bortfallet av eiendoms- og stillingsannonser. I januar og februar har den samlede annonseomsetningen økt med 18,3 prosent.
– Med de tallene vi har nå, ligger vi godt foran budsjettet.
Optimistisk
Isaksen, som også er daglig leder i avisen, forteller at det har vært drøftinger internt om hvordan man skulle møte annonsenedgangen. Samtidig har Isaksen forsøkt å bygge ned skottene mellom markedsavdelingen og redaksjonen.
– Uten at det skal gå ut over den redaksjonelle integriteten. I disse tider er det mange interessante spørsmål å stille det lokale næringslivet til et temabilag.
Isaksen forteller at han nå er veldig optimistisk for 2009. Spesielt fordi januar og februar vanligvis er måneder som er tunge annonsemåneder.
– Denne starten har vært fantastisk for oss.
Kjenner du til andre aviser som opplever dette?