Avisboom i Brasil

Mens aviser i store deler av verden sliter med synkende opplag, strømmer nye lesere til brasilianske aviser.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Brasilianske aviser opplever den største oppturen noensinne. Aldri før har så mange lest dem. Ifølge Instituto Verificador de Circulacao økte totalopplaget med 12 prosent i 2007. Og til tross for finanskrisen; i fjor økte totalopplaget med ytterligere fem prosent til 4,35 millioner aviser daglig. Annonseinntektene har vokst hvert år siden 2001.

Vekst

Dette skyldes en sterkt vekst i landets økonomi, forklarer Marcelo Salomon, sjeføkonom i Barclays Capital i Sao Paulo til The Guardian. Han påpeker at en kortvarig resesjonen i Brasil var over ved utgangen av andre kvartal i år.

– Det er en ny, voksende gruppe i Brasil med langt mer konsumkraft enn før.

Men ikke bare middelklassen vokser, også fattigere brasilianere har fått bedre levekår takket være velstandsvekst innen jordbruket. Og et populært familiestipend-program, som president Luiz Inacio «Lula» da Silva har utvidet.

Flere titler

Antallet tabloider med fokus på sport, kjendiser og krimnyheter har økt kraftig, skriver Guardian. I tillegg er stasjonene er fulle av gratisaviser og landets tre nasjonale dagsaviser – Folha de São Paulo, Estado og O Globo – øker alle sammen.

Powered by Labrador CMS