Adressa-suksess etter omlegging

Adresseavisen er den eneste av regionavisene som i fjor la om til tabloid som har opplagsframgang. Akershus Amtstidende er vinneren blant lokalavisene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Stavanger Aftenblad (-903), Bergens Tidende (-978), Sunnmørsposten (-317) og Fædrelandsvennen (-621) har alle tilbakegang, mens Adressa (+60) kan vise til positiv utvikling.

Økningen er riktignok liten, men konstituert ansvarlig redaktør Arne Blix påpeker at avisa har to år med betydelig opplagsnedgang bak seg.

Snudd trenden

– Vi gikk inn i 2006 med kraftig minus og da skal det mye til å komme ut i pluss, sier Blix, som mener produktutvikling er forklaringen på at de har klart å snu trenden.

– Framgangen er en respons på den omleggingen vi har vært gjennom. Men det gode resultatet skyldes mer produktutvikling enn bare formatskifte. Signalet fra leserne er at de er fornøyde med den nye avisa. De synes også innholdet er blitt bedre, sier Blix, som har stor tro på at veksten skal fortsette i året som kommer.

– Målet er å øke med 2500 neste år. Vi vil gjerne overta DNs plass øverst på pidestallen.

Amta best

Blant lokalavisene er Akershus Amtstidende i Drøbak opplagsvinner med en økning på 398 eksemplarer. Ansvarlig redaktør Anders Nyland peker på tre avgjørende faktorer for den positive utviklingen.

– Vi har hatt et sterkt fokus på å utvikle avisa, både det journalistiske innholdet og utseende. Det andre er at vi har hatt svært tett kundeoppfølging og det tredje er at vi har hatt en klok nettsatsing, sier Nyland og viser til at de har brandet nettet forskjellig fra papiravisa.

– Ved å skille dem fra hverandre må leserne ha begge.

Powered by Labrador CMS