Dagens Næringsliv øker mest

Dagens Næringsliv vant opplagskonkurransen i fjor. Avisen økte med 2.336 eksemplarer og har nå et gjennomsnittsopplag på 76.584 eksemplarer. Men Ny Tid økte aller mest.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Ny Tid får nemlig et opplag på 9.258 eksemplarer, som er mer enn dobbelt så mye som i 2005, da opplaget var 4.320. Men Ny Tid var ikke med i Mediebedriftenes Landsforbund i 2005 og tallet for dette året er derfor ikke med i den offisielle opplagsstatistikken.

Derfor er det Dagens Næringsliv og Morgenbladet som er på de to øverste plassene på MBL-statistikken. Begge avisene har vært blant opplagsvinnerne de siste årene og fortsetter altså framgangen. Morgenbladet har nå et opplag på 15.720 eksemplarer, som er 1.850 mer enn i 2005.

Sjefredaktør Amund Djuve i Dagens Næringsliv mener satsing på det journalistiske innholdet er grunnen til at DN år etter år vinner nye lesere.

– Vi har veldig flinke journalister og i motsetning til andre har vi økt bemanningen i redaksjonen. Vi satser på journalistikken og har eiere, et styre og en organisasjon som har tro på papiravisen, sier Djuve, som også peker på stor endringsvilje og kraftig produktutvikling de siste årene.

– Samtidig er vår framgang også et resultat av at norsk næringsliv går veldig godt for tida. Resultatene på børsen betyr nok mer for oss enn for Klassekampen.

Djuves mål for neste år er å passere 80.000 i opplag.

Finansavisen kommer på tredjeplass, med en oppgang på 1.474 til 23.274 eksemplarer, mens Klassekampen er nummer fire, med en opplagsøkning på 1.350 til 10.109 eksemplarer. Klassekampen har den prosentvis største økningen, med 13 prosent.

VG taper mest, avisen går ned med 28.154 eksemplarer til 315.549, som utgjør ni prosent av totalopplaget. Prosentvis taper Dagbladet enda mer: Den har nå et hverdagsopplag på 146.512 eksemplarer, som er 15.557 eksemplarer, eller 11 prosent, mindre enn i 2005.

Nedgangen fortsetter også for Aftenposten: Morgenutgaven mister 4.213 og selger nå i 248.503 eksemplarer, mens aftenutgaven mister 4.471 og får et opplag på 137.141 eksemplarer.

St
Powered by Labrador CMS