Morgenbladet tredoblet på sju år

Dagens Næringsliv og Morgenbladet er opplagsvinnere i 2007, som de også var året før. Morgenbladet har tredoblet opplaget de siste sju årene.

Publisert   Sist oppdatert

Morgenbladets opplag steg med 3015 eksemplarer i 2007, til 18.735 eksemplarer. Det er en vekst på hele 19 prosent fra året før. Avisa har klart å tredoble opplaget sitt i løpet av sju år.

I en pressemelding heter det at eiere, redaktør og medarbeidere har vært urokkelige i troen på at det er mulig å lage en norsk kvalitetsavis som tar kunnskapsformidling og lesere på alvor, som bygger broer mellom kultur og politikk og som er en arena for bred meningsutveksling.

Har nådd gjennom

– Selv om vi ikke har hatt de samme musklene som andre mediehus til å markedsføre oss, har vi likevel nådd gjennom til leserne. Vi har konsentrert oss om å utvikle selve produktet – og øke kvaliteten uke for uke. Denne investeringen har vært meget lønnsom, konstaterer Alf van der Hagen.

Dagens Næringsliv øker enda mer enn Morgenbladet i antall, men mindre i prosent. DNs opplag gikk opp med 6,3 prosent i fjor, til 81.319 eksemplarer i snitt.

– Dette er den sterkeste veksten for DN dette tiåret, og den største økningen siden den sterke bredbåndsutviklingen begynte, sier sjefredaktør og administrerende direktør Amund Djuve til egen avis torsdag.

Han peker på flere årsaker til suksessen, blant annet gode tider for norsk økonomi, økt interesse for DNs stoffområder, satsing på bredere journalistikk og lanseringen av fredagsbilaget D2.

Dagsavisen ned

Etter det Journalisten erfarer falt Dagsavisens opplag med om lag 900 daglige eksemplarer i fjor. Dermed ligger opplaget på rundt 31.500 eksemplarer. Fra 2005 til 2006 falt Dagsavisens opplag med 1.450, etter et par år med framgang.

VG faller mindre

VG dempet opplagsfallet i 2007, med en tilbakegang på 5939 eksemplarer til 309.610 per dag i snitt. I 2006 falt opplaget med 28.154 eksemplarer. Dagbladets opplagstall er ikke kjent torsdag morgen, men blir offentliggjort på Mediebedriftenes pressekonferanse klokka 12.

Aftenpostens morgenutgave er i siget, og økte opplaget med 1676 eksemplarer i snitt i fjor. Dermed passerer avisa 250.000-streken med en klaring på 179 eksemplarer.

Tabloid ga resultater

Flere av de store regionavisene kan vise til gode resultater året etter omleggingen til tabloid. Gjennomsnittlig opplag for Adresseavisen i 2007 endte på 79.789, en økning fra året før på 659 eksemplarer per dag.

«Leserundersøkelser gir gode tilbakemeldinger og understøtter at leserne liker produktet», heter det i en pressemelding fra Adressa.

Stavanger Aftenblads avisopplag i 2007 økte med om lag 700 eksemplarer, til et daglig opplag på i underkant av 68.000. Det er første år med opplagsvekst for avisa siden 1999.

–Vi er svært fornøyd med framgang både i papir og på det digitale området. Omleggingen til tabloid høsten 2006 er en viktig årsak til opplagsveksten, og det blir en stor utfordring å holde dette nivået. Samtidig er vi glad for at den sterke satsingen på nett i 2007 har gitt tydelige resultater, sier sjefredaktør og konstituert administrerende direktør Tom Hetland.

Bergens Tidende, som måtte tåle en opplagsnedgang på 978 eksemplarer i 2006, opplevde vekst i fjor. Antall daglige eksemplarer økte med 592 til 87.668. Også BT har dermed fått positive resultater av omleggingen til tabloidformat.