To av tre av 13–18-åringene har i løpet av det siste året sett en nyhet de mistenkte var falsk, mens rundt halvparten av hele befolkningen svarte det samme.Illustrasjonsfoto: Thomas Brun / NTB
Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Ungdom kommer over falske nyheter oftere enn andre, og avansert teknologi gjør det vanskeligere å avsløre. Nå tar Medietilsynet grep.
Fredag lanserer tilsynet sitt nye undervisningsopplegg som er beregnet på ungdomsskolen og videregående skole, målgruppen som er mest eksponert for falske nyheter i sosiale medier, ifølge Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2020.
Opplegget består av filmer, tekster og refleksjonsoppgaver, og skal gi en dypere forståelse av fenomenet «deepfakes». Deepfakes er en måte å bruke kunstig intelligens på for å endre video- eller lydmateriale, slik at for eksempel hele eller deler av ansikt og stemme byttes ut. Resultatet ser og høres overraskende ekte ut.
– Teknologien gjør det stadig vanskeligere å avsløre falske nyheter. Å styrke ungdoms kritiske medieforståelse og gi dem konkrete tips til hvordan de kan avsløre denne formen for manipulasjon, er derfor svært viktig, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Undervisningsopplegget er utviklet av Tenk, skoleavdelingen til Faktisk.no, og Medietilsynet. Det skal bidra til å styrke unges kildekritiske kompetanse og evnen til å vurdere innhold i medier, og er gratis tilgjengelig på Medietilsynets nettsider.
– Bruksområdene og kvaliteten på deepfakes utvikler seg fort, og denne typen manipulering blir stadig vanskeligere å avsløre. Derfor er det viktig at ungdom får innblikk i denne typen teknologi og lærer seg hva de bør se etter og sjekke for å kunne avsløre om en video faktisk er ekte, sier Sølve Kuraas Karlsen, leder for Tenk, skoleavdelingen til Faktisk.no.
Fakta om ungdom og falske nyheter
87 prosent av 9–18-åringene som er på sosiale medier, leser, ser eller hører nyheter på denne plattformen.
To av tre av 13–18-åringene har i løpet av det siste året sett en nyhet de mistenkte var falsk, mens rundt halvparten av hele befolkningen svarte det samme.
66 prosent av 13–18-åringene som har sett en nyhet de mistenkte var usann, så dette sist på sosiale medier.
60 prosent av 13–18-åringene som det siste året kom over en nyhet de mistenkte var falsk, gjorde ingenting med det.