PFU behandler klagen mot barnehage.no

Mener barnehage.no burde opplyst om eierskap

Eier var part i sak.

Publisert Sist oppdatert

Pressens Faglige Utvalg (PFU) mener at fagbladet barnehage.no burde ha opplyst at bladets eier, Private Barnehagers Landsforbund (PBL), var part i en konflikt som bladet dekket.

«Det er ikke presseetisk påkrevet at redaksjonene opplyser om eierskap i alle artikler som blir publisert. Men fordi PBL er direkte partshjelp i saken, mener utvalget at barnehage.no i dette tilfellet burde opplyst om at nettstedet har en eier som bistår den ene parten i konflikten», skriver PFU – og fortsetter:

«Det samme gjelder bruken av Nasjonalt kunnskapssenter for barnehager som kilde. Senteret eies av PBL, og det burde vært gjort klart.»

PFU påpeker videre at Vær varsom-plakatens (VVP) punkt 2.3 sier at mediene har en presseetisk forpliktelse til å være åpen om forhold som kan være relevante for publikums oppfatning av det journalistiske innholdet.

«Det er for å rydde av veien tvil om mediets integritet og uavhengighet, jf VVP 2.2. I dette tilfellet forsterker den ensidige vinklingen av reportasjen denne forpliktelsen», skriver PFU – og konkluderer med at barnehage.no har opptrådt kritikkverdig på punkt 2.3 i VVP.