Oslofjord Convention Center i Sandefjord brukes av trossamfunnet til deres internasjonale konferanser.
Oslofjord Convention Center i Sandefjord brukes av trossamfunnet til deres internasjonale konferanser.

Brunstad Christian Church sier de stoppet NRK-sak: – Feil, svarer NRK

Trossamfunnet BCC hyret inn advokat for å stoppe publisering.

Under Skup-konferansen torsdag kom det frem at trossamfunnet Brunstad Christian Church (BCC), også kjent som Smiths Venner, hyret inn advokat for å stoppe en NRK-sak. Det var under en diskusjon, som egentlige handlet om NRK-dokumentaren «Guds utvalgte», at styremedlem i BCC, Trond Eivind Johnsen, fortalte at trossamfunnet hadde leid inn juridisk hjelp utenfra.

– Da fikk vi stoppet noen publiseringer, sa Johnsen under diskusjonen.

Saken det dreier seg om går tilbake til rett før påske. Et medlem av BCC i Nederland ble dømt for å ha betalt en politimann for å overvåke to av menighetens avhoppere.

– En kraftig påstand

En av avhopperne var kilde i NRK sin dokumentar, og vedkommende mener at den domfelte ikke har hatt et rent personlig motiv for å ha overvåket ham.

– Vi har bare møttes et par ganger. Sist gang var i forbindelse med kirkeaktiviteter for 15 år siden. Jeg er ganske sikker på at domfelte ikke har operert alene, sa avhopperen til NRK i slutten av mars.

Ifølge NRK-journalist Inger Sunde kom avhopperen med informasjon rundt denne påstanden som gjorde at NRK ønsket imøtegåelse fra BCC.

– Men det var aldri snakk om å publisere påstander uavhengig av hva som kunne etterprøves, sier hun til Journalisten.

Etter å ha sendt en e-post til BCC fikk Sunde en telefon fra Trond Eivind Johnsen, som var provosert over spørsmålene, ifølge Sunde.

– Det er på en måte det de misforstår; de kritiserte dokumentaren lenge før den ble publisert. Og så kritiserer de saken på bakgrunn av spørsmålene vi stiller. Vi har rett til å stille spørsmål, men hva vi publiserer er noe annet. Kanskje de kunne spart seg advokatutgiften, for vi valgte å ikke publisere påstanden av presseetiske grunner, sier hun.

NRK publiserte selve saken, men den mest alvorlige påstanden fra avhopperen ble utelatt.

– Mente de kunne publisere

Styremedlem i BCC, Trond Eivind Johnsen, sier til Journalisten at Sunde ga beskjed om at de kunne publisere kildens påstander så lenge BCC fikk tilsvar.

– Vår opplevelse var at de hadde planer om å publisere de påstandene. Dette blir jo litt ord mot ord, men jeg utfordret Sunde på dette direkte. Vi forstod det slik at NRK mente de kunne publisere uten å sjekke kildens grunnlag for påstandene, så lenge vi fikk tilsvarsrett. Vi ga klar beskjed om at dette var uakseptabelt, sier han.

– Sunde mener dette var en presseetisk beslutning.

– I ettertid kan jo de bare si at de ville kommet frem til den konklusjonen selv, og det kan vi krysse fingrene og håpe på. Men vår opplevelse er at dette ville blitt publisert hvis ikke vi selv hadde tatt ansvar sier Johnsen.

Powered by Labrador CMS