foto: Birgit Dannenberg
Støtt en journalist
Facebookveteran setter i gang i USA prosjekt hvor leserne kan støtte journalister og få nyheter tilbake. I Norge setter Plot i gang betalingsprosjekt for gravejournalistikk.
Hvordan skal journalistikken finansieres i fremtiden? Spørsmålet stilles over hele verden. Stadig flere norske, og internasjonale, mediehus svarer med å lansere betalingsløsninger på nett. Andre, som Anders Brenna, mener fokus burde ligge på annonsemodellene.
Tidligere administrerende redaktør Dan Fletcher i Facebook har gått sammen med to partnere og lansert nettjenesten Beacon. Her kan leserne ifølge Forbes «støtte» en journalist med si fem dollar i måneden. På den måten bidrar Beacon til at journalistene tjener penger og leserne får kvalitetsjournalistikk.
– Når sidevisningsmodellen er den eneste modellen som støtter journalistikken, gir det insentiver til noen ting. For det finnes saker frilansere ikke får solgt og det skyldes ikke at det er dårlige saker, sier Fletcher til Forbes og viser til kjendisnyheter og bildeserier med søte dyr.
Journalistene bestemmer
Til Journalisten forteller Fletcher at det er journalistene som selv redigerer hva som skal publiseres på Beacon, eventuelt i samarbeid med egne redaktører. Han understreker at Beacon ikke er en publikasjon, men en plattform.
– Journalistene kan publisere hvilke artikler de ønsker på Beacon, skriver han i en epost.
For øyeblikket må journalister som ønsker å bruke Beacon bli invitert inn, men på sikt vil det bli åpent og ikke bare for amerikanske journalister.
– Å ha noen journalister i Norge ville vært topp, sier han.
Selv om leserne bestemmer seg for å støtte én bestemt journalist, får de likevel tilgang til hver eneste artikkel som er publisert på Beacon.
– Og journalisten vil få mesteparten av inntektene som sendes inn hver måned, legger Fletcher til. Resten går til å drifte tjenesten.
Gründeren har også bakgrunn fra Bloomberg hvor han har arbeidet som ansvarlig for sosiale medier.
Lignende i Norge
I Norge forsøker dokumentarmagasinet Plot seg på noe tilsvarende. Ifølge Dagens Næringsliv har bladet gått sammen med fotballmagasinet Josimar om en app som skal selge gravejournalistikk.
Leserne skal kunne kjøpe artikler i løssalg eller abonnere.
– Journalistikken vi driver med er en vanskelig og uoversiktlig flora av interessant stoff. Ofte ligger magasinene utilgjengelig til i bladhyllene, og etter noen måneder er stoffet glemt, sier redaktør Knut Gjerseth Olsen til Dagens Næringsliv.
Appen har en kostnadsramme på én million kroner og ventes lansert i månedsskiftet mars-april neste år.