Adrian Ørn Johansen i Honduras på prosjektet til Norsk Fotografisk Journal. Foto: privat

Søker fotografer til fjerde runde av Norwegian Journal of Photography

Frilansfotograf Adrian Øhrn Johansen har både gjennomført prosjekt i Honduras og møtt en stor fotografhelt gjennom de to siste års deltagelse.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Espen Rasmussen

For seks år siden ble Norwegian Journal of Photography (NJP), på norsk også Norsk Fotografisk Journal (NFJ), startet opp i forlengelsen av Fritt Ords dokumentarsatsing i 2007.

Fotoprosjektet er et slags toårig program der inntil 10 fotografer plukkes ut på bakgrunn av søknad om å få delta. Fotografene som slipper inn jobber med prosjektet de har søkt seg inn på i rundt to år før arbeidet ender opp i boken Norwegian Journal of Photography.

En slik bok utkommer nå i april samtidig med søknadsfristen for en ny gruppe fotografer som skal tas opp til programmet.

Det er VGs bildesjef Espen Rasmussen, frilansfotograf Rune Eraker og bildeprodusent Laara Matsen (tidligere bildesjef i D2/Dagens Næringsliv) som utgjør redaksjonen i NJP/NFJ og som plukker ut deltagerne.

– Vi følger opp og guider fotografene og publiserer den historien de har jobbet med, sier Rasmussen om prosjektet.

Fotografer som har deltatt i runden som avsluttes i år inkluderer Tommy Ellingsen, Adrian Øhrn Johansen og Kyrre Lien. Tidligere deltagere inkluderer Andrea Gjestvang, Ellen Lande Gossner, Helge Skodvin, Maria Sjøvold, Jonas Bendiksen og Ivar Kvaal.

På spørsmål om erfarne fotografer som dette trenger guiding, sier Rasmussen at Norsk Fotografisk Journal i stor grad også handler om å skape et miljø for fotografer.

– Det har vært en mangelvare med et miljø der vi kan diskutere foto, utfordringer og det kreative. NJP handler også om dialog og diskusjon hvor man kan møtes og utvikle hverandre. Det er ikke sjelden at vi tar inn folk som har mye erfaring, sier Rasmussen og nevner Helge Skodvin og Jonas Bendiksen.

I løpet av de to siste årene har deltagerne hatt noen samlinger, og NJP/NFJ har invitert til seminarer der også andre interesserte kan delta.

Historiefortelling

En av fotografene som har deltatt de siste to årene er Adrian Øhrn Johansen. Han hadde allerede et prosjekt gående i Honduras, og takket være opptaket for to år siden har han fått ytterligere to reportasjeturer til landet i Mellom-Amerika, den siste over fem uker for knapt ti måneder siden.

Frilansfotografen mener han har utviklet seg faglig takket være deltagelsen.

– Det største utbyttet har jeg hatt av å være med i gruppa og ved å ha deltatt på de samlingene vi har hatt, sier han til Journalisten.

Han mener det særlig gir utbytte at deltagerne har hatt ulike bakgrunner.

– Noen har kunstbakgrunn. Jeg kommer fra en mer journalistisk tankegang. Når ulike tradisjoner møtes, skjer det spennende ting. Jeg lært mye om tilnærmingen til og fortellingen av historier, og om redigering av prosjekter. Alt dette er forvaltet gjennom dette forumet.

På en av samlingene deltok den amerikanske fotografen Eugene Richards. Dermed fikk Johansen jobbe tett med en person han beskriver som en stor helt for seg.

– Han har jobbet med sosialreportasjer og skildret mye nød og fattigdom i USA. Han gjør bilder med en sterk humanisme. Det var stort for meg å få jobbe en helg med ham.

Deltagelsen i NJP/NFJ er noe fotografene gjør ved siden av andre jobber og prosjekter. Som en del av arbeidet hjelper Rasmussen, Eraker og Matsen fotografene med å søke støtte fra Fritt Ord til prosjekter. Adrian Øhrn Johansen sier at deltagelsen har hjulpet ham til ikke å legge prosjekter fra seg, men at de fortsetter å surre i bakhodet.

Laara Matsen har fungert som mentor for Johansen gjennom toårsperioden.

Korrupsjon, fattigdom og straffefrihet har gitt grobunn for ulike former for organisert kriminalitet og gjort Honduras til et av landene med høyest drapstall per innbygger. Foto: Adrian Øhrn Johansen

Fortolkning

Det er Fritt Ord som står for den økonomiske støtten av NJP/NFJ. Selve utgivelsen av boken koster ifølge prosjektdirektør Bente Roalsvig rundt 200.000 kroner, seminarene koster i løpet av toårsperioden 150.000 kroner og i gjennomsnitt får hver fotograf rundt 100.000 kroner i støtte, 800.000 kroner totalt i løpet av den siste perioden.

– Vi ville skape et forum for uavhengige fotografer hvor de kan fordype seg, og som kan være en kilde til kunnskap for seg selv og oss som publikum, sier Roalsvig om hvorfor Fritt Ord satser på prosjektet.

– Hvorfor er foto så viktig for Fritt Ord?

– Vi lever i en visuell verden. Da er det viktig med fotografer som kan fortolke den for oss.

Av bokens opplag på rundt 1.000 eksemplarer, går noen hundre til salg, mens resten går til fotografene og til å fremme norsk fotografi. Det er forlegger Gösta Flemming i Journal forlag som utarbeider og redigerer boken.

Bistand

Rasmussen, Eraker og Matsen ønsker nå at prospektive fotografer skal sende bilde og prosjektbeskrivelse innen fristen 1. mars.

– Enten pågår prosjektet allerede, eller så skal de starte på det, sier Rasmussen.

Han sier Fritt Ord er de som driver prosjektet fremover, men fotografene kan ikke forvente at penger bare ved å bli tatt opp til programmet.

– Vi guider de med å søke om penger.

I tillegg til boka NJP/NFJ gir noen fotografer ut egne fotobøker på bakgrunn av sitt prosjekt.

Powered by Labrador CMS