Prestisjekamp på nettet i Bergen

Nettstedet iBergen.no ypper seg for alvor når det gjelder trafikktall, noe som vekker blandete følelser hos konkurrentene. Også søsteravisen iOslo er i siget.

Publisert   Sist oppdatert

Etter sterke lesertall på slutten av 2006 skrøt iBergen.no av å være Norges største regionale nettavis. I uke 51 gikk iBergen.no for første gang forbi storebror bt.no i antall unike brukere. Mens sistnevnte tar konkurransen med stor ro, reagerer Bergensavisens nettredaktør sterkt på å bli framstilt som tredje størst i byen.

TNS Metrix-statistikken for årets første uke ble offentliggjort onsdag og viser at prestisjekampen fortsetter, for iBergen.no er nok en gang foran ba.no. De to kumpanene har henholdsvis 181.264 og 154.076 unike brukere, mens bt.no igjen er størst med 286.417.

Nettfighten i Bergen har ført til munnhuggeri, krangel om trafikktallene og diskusjon om ikke antall sidevisninger er vel så viktig som unike brukere.

Kamp om kronene

Nettreklamen passerte en milliard kroner i fjor, og kampen om lesere og annonsekroner skjerpes. De siste årene er det etablert en rekke nye nettsteder som er koblet opp mot større nettaviser, og som får registrert trafikk som kommer via dem. Aftenposten/VGs E24.no og regionavisenes og Nettavisens NA24.no er eksempler på dette. Det samme er de lokale nettavisene iBergen.no og iOslo.no.

Henrik Færevåg startet iBergen.no høsten 2005, og fikk med seg Nettavisen som medeier. Høsten 2006 utvidet Færevåg virksomheten ved å etablere iOslo.no, og han har også sikret seg tilsvarende domenenavn i andre store byer.

Under Nettavisen

Søsteravisene har fordelen av å publiseres som seksjoner i Nettavisen. Det drar åpenbart trafikk når oppslag på de lokale nettstedene får henvisning på Nettavisens åpningsside. Færevåg mener dette er en gjensidig fordel.

iOslo.no har hatt svært varierende lesertall, den siste tiden mellom 60.000 og 130.000 unike brukere i uken. iBergen.no har lenge ligget godt over 100.000, og har tre ganger passert ba.no. I uke 51 i fjor viste TNS Metrix-tallene at iBergen.no hadde hele 243.600 unike brukere, godt hjulpet av en dramatisk drapssak og saker om kjendiser og bergensværet. Dermed var også bt.no passert for første gang, med knapp margin, og iBergen.no omtalte jublende seg selv som Norges største region-nettavis.

Lokal krangel

Henrik Færevåg uttalte til Propaganda 22. desember at iOslo.no raskt ble hovedstadens største lokale nettsted.

– Vi er større enn Dagsavisen og Aftenpostens Oslopuls. Og i Bergen har vi satt rekord i uke etter uke i hele høst og er en klar nr. to etter BT, fulgte han opp.

Dette førte til at Bergensavisens nettredaktør Elin Madsen hevdet at iBergen-gründeren løy om tall. Hun gikk ikke med på at ba.no er nummer tre i byen, selv om Færevåg og hans disipler har vært større enkelte ganger. Hun viste til at ukesnittet til ba.no var på 137.500, mens iBergen.no hadde et snitt på 97.000 unike brukere.

Madsen mener trafikken på iBergen.no kommer fordi de er linket opp mot Nettavisen.

– Når det gjelder sidevisninger har de aldri vært i nærheten av oss, uttalte hun til Propaganda.

– Gunstig for oss

I et tilsvar i sin redaktørblogg viste Henrik Færevåg til at trenden er klar. Han har tidligere uttalt at målet er å slå bt.no, men foreløpig håper han på et gjennomsnitt på 150.000 unike brukere. Utviklingsredaktør Tor Arne Fanghol i Bergens Tidende ser ingen grunn til å frykte de økende lesertallene til iBergen.no.

– Vi ser på iBergen.no som en konkurrent på linje med alle andre. Vi er kommet dit vi er i dag på grunn av konkurransen med ba.no, og etter hvert også iBergen.no. Den har vært til gunst for oss, og gjør at vi skjerper oss.

– Har du synspunkter på at iBergen.no trolig tjener mye på å ligge som en seksjon under Nettavisen?

– Nettavisen dirigerer nok en del trafikk til dem, men det er bare en utfordring for oss andre. De jukser jo ikke på noen måte, så vidt vi kan se, men bruker en distribusjonsmodell som er interessant. Regionavisene og Nettavisen har jo et liknende samarbeid om NA24.no, sier Fanghol.