Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Det er Klassekampen som forteller at Bergens Tidende registrerer hvilke artikler som får folk til å tegne nye digitale abonnement.
Artikler om spedbarn med rusabstinenser (denne kommer det omtale av på Journalisten.no senere i dag), eiendomsbaroner i pengekrangel og problembarn som dropper ut av skolen er ifølge Klassekampen noen av sakene som har skaffet flest nytegninger.
En gang i uka mottar de ansatte en liste over de bestselgende sakene.
– Vi ønsker at leserne våre skal få et mest mulig relevant og godt journalistisk tilbud. Da må vi vite hva de er interessert i, og hva de er villige til å betale for, sier sjefredaktør og administrerende direktør Øyulf Hjertenes i BT.
Han tror ikke det er noen fare for at journalistene vil prioritere lette klikksaker, og mener listen viser artikler redaksjonen har grunn til å være journalistisk stolt.
Sjefredaktøren får støtte fra de tillitsvalgte. Klubbleder Dag Idar Tryggestad sier at hans kolleger har en del å gå på for øke interessen rundt sine artikler.
– For å sette det litt på spissen: Vi har sett eksempler på artikler som bare har hatt én leser på nett, og det viste seg å være journalisten som hadde skrevet saken. Ved å registrere hvilke saker som «selger» på nett kan vi lære mye om hvilke grep vi kan ta for å nå fram til et større publikum, sier Tryggestad.
BT har ifølge Klassekampen 11.000 digitale abonnenter. I overkant av to av tre som tegner prøveabonnement er med videre når prøvetiden er omme.