Sjefredaktør Øyulf Hjertenes måler hvilke artikler i BT som selger inn nye digitale abonnenter. Foto: Bergens Tidende
Sjefredaktør Øyulf Hjertenes måler hvilke artikler i BT som selger inn nye digitale abonnenter. Foto: Bergens Tidende

Bergens Tidende måler hvordan hver enkelt artikkel selger

Hvilke artikler som fører til salg av abonnement loggføres. Strategien støttes av de ansatte.

Publisert Sist oppdatert

Det er Klassekampen som forteller at Bergens Tidende registrerer hvilke artikler som får folk til å tegne nye digitale abonnement.

Artikler om spedbarn med rusabstinenser (denne kommer det omtale av på Journalisten.no senere i dag), eiendomsbaroner i pengekrangel og problembarn som dropper ut av skolen er ifølge Klassekampen noen av sakene som har skaffet flest nytegninger.

En gang i uka mottar de ansatte en liste over de bestselgende sakene.

– Vi ønsker at leserne våre skal få et mest mulig relevant og godt journalistisk tilbud. Da må vi vite hva de er interessert i, og hva de er villige til å betale for, sier sjefredaktør og administrerende direktør Øyulf Hjertenes i BT.

Han tror ikke det er noen fare for at journalistene vil prioritere lette klikksaker, og mener listen viser artikler redaksjonen har grunn til å være journalistisk stolt.

Klubbleder Dag Idar Tryggestad.<br>Foto: Martin Huseby Jensen 
Klubbleder Dag Idar Tryggestad.
Foto: Martin Huseby Jensen 

Sjefredaktøren får støtte fra de tillitsvalgte. Klubbleder Dag Idar Tryggestad sier at hans kolleger har en del å gå på for øke interessen rundt sine artikler.

– For å sette det litt på spissen: Vi har sett eksempler på artikler som bare har hatt én leser på nett, og det viste seg å være journalisten som hadde skrevet saken. Ved å registrere hvilke saker som «selger» på nett kan vi lære mye om hvilke grep vi kan ta for å nå fram til et større publikum, sier Tryggestad.

BT har ifølge Klassekampen 11.000 digitale abonnenter. I overkant av to av tre som tegner prøveabonnement er med videre når prøvetiden er omme.