Berlingske med Nettby-»kopi»

Mecoms danske virksomhet lanserer sosialt nettverk.

Publisert   Sist oppdatert

I internasjonal sammenheng var Dagbladet.no og VG.no pionerer med sine sosiale nettverkssatsninger Blink og Nettby. Sistnevnte er i dag Norges nest største sosiale nettverk etter Facebook og har med begrenset suksess blitt eksportert til Schibsteds virksomheter i Sverige og Spania. Nå kaster også Berlingske Media seg på den sosiale nettverksbølgen. 1. oktober åpner mediehuset de virtuelle dørene til sitt nye sosiale nettverk, dinby.dk, skriver Berlingske Tidende.

Ultralokalt

Det nye sosiale nettverket skal være poststed-basert som A-pressens og TV2s «ultralokale» søkefunksjon derdubor.no. I tillegg skal den være community-fokusert som Facebook og gi brukerne muligheten til selv å være redaktør ved å velge hvilke kategorier og grupper de vil være del av og å personalisere nyhetsinnholdet.

«Det blir en superspennende kombinasjon av hva vi som profesjonelle informasjonsformidlere kan bidra med, og hva enkeltpersoner, offentlige myndigheter og forenings-Danmark har å by på», sier Berlingske-sjef Lisbeth Knudsen.

Geografisk definert

Først må man registrere seg som bruker, så velger man noen hovedkategorier man ønsker nyheter innenfor. Ved å taste inn interesser, arbeidsplass, skole eller foreninger blir man automatisk koblet sammen i grupper. Skriver man hvilken gate man bor i havner man automatisk i gruppe med naboene sine og får nyheter fra nærområdet, man kan altså ikke velge sine «venner» selv, skriver Berlingske.

Skal vi tolke Berlingskes nylansering i lys av Mecom-sjef David Montgomerys nylige uttaleser om at selskapet vil vokse gjennom satsing på spill og sosiale nettverk, er spill neste nysatsing vi kan vente fra en av Mecoms virksomheter.